گزارش، سوریه؛ راهبرد مقابله همزمان با تروریسم و کشورهای مداخله گر

به گزارش مجله هاستفا، طی 2 ماه اخیر ارتش سوریه عملیات آزاد سازی مناطق راهبردی در شمال غرب این کشور را کلید زده و در روزهای اخیر نیز این راهبرد با مقابله با کشورهای مداخله گر در حال تکمیل شدن است.

گزارش، سوریه؛ راهبرد مقابله همزمان با تروریسم و کشورهای مداخله گر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اولین ماه سال جدید میلادی بود که ارتش سوریه مرحله دوم عملیات خود برای آزاد سازی ادلب را کلید زد.

در مرحله اول شهر مهم خان شیخون آزاد شده بود و در مرحله دوم تا به امروز شهرهای خان طومان، معره النعمان، سراقب و العیس به تصرف نیروهای ارتش سوریه در آمده اند و جاده مهم و راهبردی M5 که حلب در شمال سوریه را به حماة در جنوب این کشور متصل می نماید به کنترل کامل نیروهای سوری در آمده است.

حالا ارتش سوریه برای تصرف شهر مهم اتاریب دست به کار شده تا پس از آن به سمت هدف اصلی یعنی ادلب حرکت کند.

در این بین اتفاقاتی در جریان است که نشانگر تغییرات راهبردی در شرایط میدانی و سیاسی سوریه به شمار می رود. رفتار کشورهای تاثیر گذار در سوریه نیز قابل توجه است که در این نوشتار به آن اشاره می گردد.

روسیه و ایران: بازیگران مشروع سازنده

جمهوری اسلامی ایران از همان شروع بحران سوریه در سال 2011 به دعوت دولت این کشور برای مبارزه با تروریست های مسلح عمدتاً خارجی با نقش مستشاری وارد میدان شد تا مانع از سقوط حکومت سوریه و نابودی این کشور به دست گروه های تروریستی و حامیان منطقه ای و بین المللی آن گردد.

روسیه نیز در سال 2014 به دعوت دولت سوریه وارد شد تا از نیروی هوایی این کشور برای پشتیبانی عملیات های ارتش استفاده گردد.

ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش: مجمع خرابکاران و تجزیه طلبان

در سال 2014 ائتلافی برای عملیات در سوریه شکل گرفت که کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، بحرین، اردن، قطر، عربستان و امارات در آن حضور داشتند و عملیات هوایی و زمینی خود را شروع کردند. عملیات این ائتلاف عمدتاً هوایی بوده و در بخش نیروی زمینی نیز در بخش هایی از شمال سوریه که نمودها در آن مستقر هستند حضور پیدا کردند. عرصه حضور زمینی آمریکا که ریاست این ائتلاف را به همراه داشت محدود به نقاط مهم و حیاتی در شمال سوریه یعنی دیرالزور شده که میادین نفتی سوریه به شمار می رود.

ترکیه: بازیگر ناخوانده

در این میان بعضی بازیگران منطقه ای همچون ترکیه نیز به بهانه تاثیر تحولات سوریه بر این کشور وارد میدان شدند. مقامات آنکارا که در ابتدای کار تصور می کردند حکومت دمشق به زودی سرنگون گردد به گروههای معارض داخلی و خارجی کمکهای اقتصادی، تسلیحاتی و سیاسی می کردند تا با سرنگونی دولت اسد در آینده سوریه نقشی معین نماینده داشته باشند. این تصور آنقدر پررنگ بود که اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ابتدای بحران طی سخنانی خاطرنشان کرد که به زودی به دمشق رفته و نماز تراویح (نمازی مستحبی که اهل سنت در ماه رمضان می خوانند) را در مسجد اموی خواهد خواند.

با گذشت زمان و روشن شدن چهره داعش و النصره برای مردم جهان و خطرناک بودن این گروه ها حتی برای حامیانشان و همچنین روشن شدن این موضوع که حکومت سوریه ساقط شدنی نیست، ترکیه در سیاست خود تجدید نظر نموده و با سرخوردگی از آمریکا در عدم حمله نظامی به دمشق، به سمت روسیه و ایران متمایل شد.

حاصل این تغییر سیاست، شکل گیری فرایندی سیاسی برای نزدیک شدن به آرامش و رسیدن سوریه به ثبات نسبی بود. فرایند آستانه از سال 2017 باعث آتش بس در بعضی نقاط سوریه و استقرار حامیان نظام (روسیه و ایران) و گروه های تروریستی مسلح (ترکیه) شد و این فرصت را برای ارتش سوریه فراهم کرد تا در نقاطی که تحت اشغال داعش است عملیات خود را دنبال نموده و آن مناطق را از لوث حضور آنها پاکسازی کند.

در مرحله دوم ارتش سوریه اقدام بازپس گیری مناطقی نموده که تحت اختیار گروه های تروریستی داخلی و النصره واقع شده است و شمال غرب سوریه(غرب حلب و استان ادلب) را شامل می گردد.

این مرحله اما با واکنش شدید ترکیه روبرو شده و آنکارا کوشش دارد تا با دستاویز قرار دادن توافقنامه های آستانه و سوچی مانع پیش روی ارتش سوریه گردد در حالیکه ارتش سوریه این حق را دارد که سرزمین سوریه را از لوث وجود تروریست ها پاکسازی نموده و یکپارچگی این کشور را حفظ کند. در این مرحله حفظ آنچه که نقاط دیده بانی یا حضور نیروهای حافظ صلح که ترکیه بر آن تاکید دارد آن هم در مناطقی که ارتش سوریه در حال عملیات است اقدامی بی معنا ارزیابی می گردد.

موضوعی که آنکارا حاضر به پذیرش آن نبوده و کوشش دارد تا با اعزام نیروهای نظامی و ادوات و تجهیزات سنگین مانع تحقق کامل آن گردد.

مبارزه با کشورهای مداخله گر همزمان با جنگ با تروریست ها

از سوی دیگر طی روزهای اخیر اتفاقاتی در بخش های دیگر سوریه در حال رخ دادن است که نشان از عزم جدی حکومت سوریه برای پاکسازی این کشور از وجود تروریست ها و همچنین کشورهای مداخله گر دارد.

در هفته گذشته شاهد جلوگیری از حرکت آزادانه کاروان نظامیان آمریکایی در حسکه و قامشلی در شمال شرق سوریه بوده ایم که بار اول آن از سوی مردم منطقه انجام گرفت و بار دوم آن را نیز ارتش سوریه رقم زد.

اقدامی که باعث شد با پا در میانی روسیه، طرف آمریکایی مجبور به تغییر حرکت خود شده و بازگردد.

این موارد نشان می دهد که سوریه به همراه متحدان خود یعنی روسیه و ایران که به دعوت دمشق در این کشور حضور دارند به دنبال پاکسازی تروریست ها و اخراج کشورهای اشغالگر و مداخله گر منطقه ای و بین المللی است که با تکمیل فرایند بازپسگیری مناطق شمال غربی سوریه محقق خواهد شد.

دورنمای سیاسی

این سیاست در راستای دستیابی خواسته دمشق روی میز مذاکرات با معارضان است که این روزها به همراه دمشق و مستقلین، قانون اساسی جدیدی برای سوریه را تدوین می نمایند. پیروزی در عرصه میدانی، در عرصه مذاکرات سیاسی نیز تاثیر گذار خواهد بود که این موضوع برای طرف های مختلف منطقه ای و بین المللی کاملاً روشن و آشکار است و بر همین مبنا همه بازیگران کوشش دارند تا بیشترین تاثیر را در شرایط فعلی داشته باشند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2717

به "گزارش، سوریه؛ راهبرد مقابله همزمان با تروریسم و کشورهای مداخله گر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، سوریه؛ راهبرد مقابله همزمان با تروریسم و کشورهای مداخله گر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید