چرا سلامت مغز مهم است؟، 10 تریلیون اتصال میان سلول های مغزی انجام کارهای روزانه را ممکن می نماید

به گزارش مجله هاستفا، سلامت ما با سلامت مغز ما کاملا در هم تنیده است؛ سلامت مغز ما کلید سلامت کلی ما و عامل ایجادکننده تمام اعمال انسانی و تجربه ما به عنوان یک گونه حیاتی است.

چرا سلامت مغز مهم است؟، 10 تریلیون اتصال میان سلول های مغزی انجام کارهای روزانه را ممکن می نماید

مغزهای ما ساختارهای شگفت انگیزی هستند. تصور می رود که حدود هشت میلیارد سلول عصبی (نورون) مغز انسان را تشکیل دهند. هر نورون یک سیم الکتریکی به نام اکسون را به برای اتصال با نورون های دیگر از خود بیرون می فرستد. این اکسون با غشایی به نام میلین پوشیده می گردد که سرعت راهنمایی پیغام را در آن افزایش می دهد.

برای اینکه دریابید سیستم عصبی انسان چقدر پیچیده است، باید بدانید که طول این به اصطلاح سیم ها در مغزهای ما معادل چهار بار دور زدن به دور کره زمین است.

حدود 10 تریلیون (10 هزار میلیارد یا یک با 12 صفر) اتصال میان نورون ها وجود دارد که خواندن، نوشتن، آموختن، برنامه ریزی کردن، احساس کردن و حل کردن مسائل را به طور روزانه انجام می دهند.

اما در زمانه فعلی سلامت مغز ما در معرض مخاطره قرار گرفته است.

مغزمان را سالم نگهداریم

حقیقت دردناک این است که بیماری هایی که بر مغز و دستگاه عصبی ما اثر می گذارند، در سطح دنیای باعث مرگ و بیماری شماری از افراد می شوند که بیشتر از تلفات و عوارض ناشی از مجموع بیماری های قلبی-عروقی، سرطان ها و سایر عوارض است.

اختلالاتی که بر سلامت مغزهای ما اثر می گذارند، دلیل اصلی ناتوانی یا معلولیت در سراسر دنیا هستند، اما با اصلاح عوامل خطرساز می توان از بسیاری از این اختلالات جلوگیری کرد.

برای مثال، در سراسر دنیا 50 میلیون نفر دچار زوال عقل یا دمانس هستند- اما حدود 50 درصد موارد زوال عقل را می توان با اقداماتی که شامل حفظ یک وزن سالم، دوری کردن از سیگار کشیدن، پرهیز از مصرف الکل و نیز یاد گرفتن تفریح های نو می گردد، جلوگیری کرد.

در خصوص سکته مغزی، در حال حاضر بیش از 80 میلیون نفر در دنیا زندگی می نمایند که سکته مغزی را تجربه نموده اند و حدود 90 درصد از این سکته های مغزی را می توان با مورد توجه قرار دادن فقط 10 عامل خطرساز قابل اصلاح از جمله درمان فشار خون بالا، افزایش فعالیت جسمی و رعایت یک رژیم غذایی سالم پیشگیری کرد.

اما کارهای زیادی می توان در سطح دنیای انجام داد تا به این اهداف رسید و مغزهای انسان ها را نجات داد. یک قدم مهم در این راه افزایش آگاهی درباره سلامتی مغز است.

روز دنیای مغز (22 ژوئیه، 31 تیر) که در سال 2014 معین شد یک کارزار حمایتی است که بوسیله فدراسیون دنیای نورولوژی (WFN) برگزار می گردد تا سلامت مغز را ترویج کند به افراد درباره اهمیت سالم نگهداشتن مغزشان آموزش دهد.

اختلالات مغزی مانند سکته مغزی، میگرن و سایر سردردها، زوال عقل، آسیب ها وضربات سر، صرع، بیماری پارکینسون، عفونت های دستگاه عصبی (مننژیت) و بیش از 400 اختلال دیگر تقریبا سه میلیارد نفر در همه سنین را در سطح جهن گرفتار می نمایند و دلیل اصلی ناتوانی ها یا معلولیت ها هستند.

این ناتوانی ها قابل پیشگیری یا بازتوانی هستند، اما برای رسیدن به این هدف افراد دچار بیماری مزمن و پیشرونده باید تحت مراقبت تخصصی نورولوژیکی یا عصب شناختی قرار بگیرند.

شناخت ناتوانی یا معلولیت عصب شناختی

بیماری های عصب شناختی یا نورولوژیکی ناتوان کنده می توانند بر هر جنبه از زندگی یک شخص اثربگذارند و اثراتش از نقصان های شناختی تا ناتوانی جسمی قابل توجه فرق دارد.

تخمین زده می گردد که 1/3 میلیارد نفر که حدود 16 درصد از جمعیت دنیا را شامل می گردد- در حال حاضر دچار نوعی از ناتوانی باشند.

هر یک از ما، اعضای خانواده ما یا دوستان ما ممکن است به طور موقت یا دائمی این نوع ناتوانی را در نقطه ای از زندگی هایشان تجربه نمایند.

بسیاری از این ناتوانی ها به سلامت مغز مرتبط هستند و اندازه آنها با افزایش طول عمر بیشتر میگردد. بنابراین ارتقای سلامت مغز و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت مغز برای حل این مشکل در سطح دنیای لازم است.

تشخیص زودرس اختلال های مغز مهم است، همچنان که برنامه های بازتوانی برای کاهش ناتوانی ها اهمیت دارند. بعلاوه تضمین حمایت از پژوهش های بالینی کلید موفقیت در درمان بیش از 400 اختلال عصب شناختی یا نورولوژیکی است.

چند دهه گذشته شاهد افزایشی در پژوهش ها در این مورد و بسیاری از تحولاتی بوده است که به سرعت از مرحله آزمایش به مرحله کاربرد بالینی رسیده اند و این پیشرفت ها باید در درمانگاه ها در سراسر دنیا به کار گرفته شوند.

در این صورت نه تنها بیماران سود خواهند برد، بلکه می توان به طور ریشه ای مفهوم درمان در بسیاری از اختلال های عصب شناختی را تغییر داد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12508

به "چرا سلامت مغز مهم است؟، 10 تریلیون اتصال میان سلول های مغزی انجام کارهای روزانه را ممکن می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سلامت مغز مهم است؟، 10 تریلیون اتصال میان سلول های مغزی انجام کارهای روزانه را ممکن می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید