چالش جدید مسافران در ایام کرونایی چیست؟

به گزارش وبلاگ چارلز، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، چالش جدید مسافران در ایام کرونایی، اقامت در هتل ها و سایر مراکز اقامتی نظیر بومگردی ها بحساب می آید.

چالش جدید مسافران در ایام کرونایی چیست؟

داستان چیست؟

اماکن اقامتی با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند، چرا که وزارت بهداشت آن ها را در فهرست مشاغل پرخطر قرار داده بود، با این حال معاون گردشگری پیرامون چالش جدید مسافران در ایام کرونایی می گوید: هرگز دستور رسمی برای تعطیلی این اقامتگاه ها از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صادر نشده و این استانداران و فرمانداران بودند که برای ادامه فعالیت مراکز اقامتی تصمیم گرفتند.

اظهارات رئیس جمهور در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا نیز هم راستا با سخنان معاون گردشگری است. حسن روحانی گفت: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند، صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل ها باز بودند و مردم می توانستند به هتل بروند و حتی می توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما، بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل ها نیز فعال خواهد شد.

هتل هایی که این مدت تعطیل شدند نسبت به این برخوردهای متناقض شاکی اند و حالا ناچارند برای از سرگیری فعالیتشان طبق مقررات وزارت بهداشت، از مراجع ذی صلاح همچون وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، معاونت گردشگری استان و استانداری ها تاییدیه دریافت نمایند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همین دلیل، پروتکلی را برای هتل ها و سایر اماکن اقاکتی تهیه نموده که هم آنها و هم مسافران را ملزم به اجرای یکسری از دستورالعمل های بهداشتی می نماید تا شاید از این طریق، بخشی از اعتماد از دست رفته مسافران بازگردد.

این وزارتخانه، اماکن اقامتی که موقتا تعطیل بوده اند ملزم نموده است پیش از بازگشایی، برنامه کلی نظافت و گندزدایی دقیق در همه قسمت ها و فضاهای عمومی را انجام دهند. بعضی از بخش های عمومی تر هتل ها مثل تالار پذیرایی همچنان در رسته مشاغل پرخطر قرار گرفته است و اجازه بازگشایی ندارند. آرایشگاه، سالن ورزشی، استخر و سونای هتل نیز مطابق با نظر وزارت بهداشت می توانند باز شوند.

در واحدهای اقامتی تا حد ممکن سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق ها باید کاهش یابد، برای همین پیشنهاد شده ظروف، اقالم مینی بار، ملحفه، پتو و بالشت اضافی، فولدرهای اطلاع رسانی، مجلات، گلدان و امثالهم از اتاق ها جمع آوری و به درخواست مهمان ارایه گردد.

سطوح در تماس با دست مهمان اعم از دستگیره ها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن و امثالهم به صورت روزانه گندزدایی گردد.

سطوح قابل شستشو در سرویس بهداشتی شامل کف و دیوارها، روشویی، وان، زیر دوشی، پرده دوش، کابین دوش با حفظ ایمنی لوازم برقی به طور روزانه با مواد شوینده و آب داغ شستشو شوند.

تمام منسوجات و کالاهای خواب شامل کاور لحاف، رو بالشتی، ملحفه ها، رومیزی، حوله و امثالهم بعد از چک اوت مهمان برای شستشو جمع آوری گردد.

در صورت مشاهده علائم بیماری در مهمان ضمن شستشوی اقالم فوق، پد محافظ تشک، پتو، رانر و امثالهم نیز شسته گردد.

مهر و سجاده، کتب ادعیه و غیره داخل کاور قرار داده گردد تا درصورت استفاده مهمان گندزدایی گردد.

برای نظافت و گندزدایی سطوح الزام است از دستمال های مختلف با رنگ های متفاوت استفاده نموده و دستمال تنظیف مرتب با آب داغ و مواد شوینده شسته گردد و این روش در مورد زمین شورهای پارچه ای و نخی صدق می نماید.

در هنگام نظافت اتاق ها در و پنجره ها باز باشد تا تهویه بهتر انجام گردد.

صابون مایع یا جامد تکنفره و دیگر اقلام بهداشتی در اتاق ها تامین گردد.

در مورد نحوه جمع آوری و تخلیه زباله نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت گردد و کیسه زباله داخل سطل های زباله مرتبا تعویض گردد.

شستشوی منسوجات مانند ملحفه عفونی باید با حرارت بالا و استفاده از شوینده های قوی انجام گردد و پروتکل های حفاظت فردی در پرسنل لاندری (رختشوی خانه) شدیدا رعایت گردد.

فضاهای عمومی، میز پذیرش، تلفن عمومی لابی، دستگاه عابربانک و امثالهم باید مرتبا چندبار در روز گندزدایی گردد.

رختکن، سرویس های بهداشتی پرسنل و سرویس های بهداشتی عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شستشو و سپس گندزدایی گردد.

در ورودی مراکز اقامتی، رستوران داخلی و مجاورت آسانسورها ماده ضدعفونی دست نصب گردد.

کلید اتاق قبل و بعد از تحویل از مسافران بوسیله اسپری موجود در پذیرش ضدعفونی گردد.

برای ایجاد شرایط ایمن در زمان ورود مهمانان به هتل ها، انجام اقداماتی مانند اسپری موادضدعفونی روی لباس و چمدان ایشان یا تعبیه تونل مه پاش مواد ضدعفونی توصیه نمی گردد و بهتر از روش های علمی و مناسب تر استفاده گردد.

توصیه هایی به مسافران

حتما از واحدهای اقامتی دارای مجوز که پروتکل های بهداشتی را رعایت می نمایند، استفاده گردد.

تا حد ممکن از روش های اینترنتی برای رزرو اتاق بهره ببرید و به توصیه رانندگان تاکسی برای استفاده از خدمات اقامتی واحدهای بدون مجوز عمل نکنید.

پس از انجام مراحل پذیرش و ارایه مدارک و تکمیل فرم های پذیرش حتما دست ها را طبق پروتکل شستشو دهید.

پس از استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی دست خود را طبق پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضد عفونی دست بهره ببرید.

پس از خرید هرنوع کالا یا ماده غذایی بسته بندی خارج از مراکز اقامتی، قبل از استفاده بسته بندی آن گندزدایی گردد.

تا حدممکن از خدمات غذایی رستوران های داخل مراکز اقامتی بهره ببرید.

پس از هربار خروج از واحد اقامتی و مراجعت حتما دست ها را به خوبی شستشو دهید.

پرسنل شاغل در واحدهای اقامتی به منظور محافظت از سلامت گردشگران و به دستور مقامات بهداشتی از پروتکل های حفاظت فیزیکی و فردی استفاده می نمایند، لطفا در این خصوص با آن ها همکاری کنید.

در صورت بروز علائم سرماخوردگی در خود یا اعضای خانواده مراتب را برای مساعدت و هدایت به پذیرش اعلام کنید.

برای افزایش اطمینان و ایمنی در فضاهای عمومی از ماسک و دستکش بهره ببرید.

بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یکنفره ارایه می گردد.

خدمات روم سرویس آماده ارایه خدمات غذا و نوشیدنی در اتاق است.

بعضی هتلداران این پروتکل را ناقص می دانند و معتقدند دستورالعمل های دیگری را که تاکید بر فاصله گذاری دارد باید به اجرا گذاشت. عباس بیدگی، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران می گوید: این پروتکل بیشتر بر رعایت اصول بهداشتی تاکید دارد، بنابراین هتلداران به مقتضای شرایط خود دست به تهیه پروتکل هایی زده اند که بیشتر بر فاصله گذاری و رعایت بهداشت تاکید دارد. ما از هتلداران خواهش نموده ایم با نیمی از ظرفیت، پذیرش مسافر داشته باشند و یا هر اتاق استفاده شده را تا 24 ساعت بعد در اختیار مسافر دیگری قرار ندهند یا در هر اتاق فقط یک نفر اقامت داشته باشد.

منبع: همگردی

به "چالش جدید مسافران در ایام کرونایی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش جدید مسافران در ایام کرونایی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید