ویروس اصلی کرونا هنوز نرسیده است

به گزارش مجله هاستفا، قرنطینه شدن یک منطقه به وسعت 11 میلیون نفر و قطع فعالیت مالی هر کجای جهان که باشد میزان مصرف مواد اولیه به خصوص انرژی را کاهش می دهد.

ویروس اصلی کرونا هنوز نرسیده است

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، اتفاقات وسیعتری که آمریکا در حال رقم زدن آن است اثرات کمتری نسبت به این اشاعه کرونا ندارد، به عنوان مثال جنگ تجاری و سیاست فشار حدبیشتری که ترامپ مسبب آن بود همچنین فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا که باعث میگردد تا عمده کشورهای دنیا متضرر شوند همگی از نشانه های دوران رکود اقتصادی بزرگی است که در پیش روی دنیا است چرا که تحریم و ایجاد جنگ اقتصادی در دنیا تعادل عمومی اقتصاد دنیا را در نقاط پایین تری قرار میدهد و دائما این نقطه را به مکان های پایین تری از تابع اقتصاد دنیای خواهد برد.

مثالی در رشته اقتصاد است که میگوید یک پزشک اگر اشتباه کند یک نفر میمیرد، یک قاضی اگر اشتباه کند یک نفر اشتباها تنبیه میگردد ولی اگر یک اقتصاددان اشتباه کند یک جامعه در آستانه نابودی قرار میگیرد، داستان در اقتصاد دنیای دقیقا همین طور است، ویروس کرونا البته در حال پیشروی در کشورهاست و آثار سوئی را بر اقتصاد دنیای گذاشته است، در این نوشتار به بعضی از این اثرات خواهیم پرداخت ولی با توجه به جنس زودگذر بودن اثرات این بیماری بر اقتصاد یک اتفاق بزرگتر را مورد آنالیز قرار خواهیم داد، این اتفاق چیزی نیست جز اثرات سو اقتصادی که آمریکا بر اقتصاد دنیای تحمیل میکند.

اثرات کوتاه مدت کرونا بر اقتصاد دنیای

قرنطینه شدن یک منطقه به وسعت 11 میلیون نفر و قطع فعالیت اقتصادی هر کجای دنیا که باشد میزان مصرف مواد اولیه به خصوص انرژی را کاهش می دهد، حال این اتفاق در چین فراورینماینده افتاده است، جایی که یکی از اقطاب بزرگ اقتصاد دنیای در حال کار است. همین باعث شده است تا در بازار 100 میلیون بشکه ای نفت دنیا تقاضای نفت چین به خاطر انتشار ویروس کرونا حدود 3 میلیون بشکه در روز معادل 20 درصد کل مصرف آن کاهش یافته است.

این کاهش تقاضا احتمالاً بزرگترین شوک تقاضا برای بازارهای نفت از زمان بحران اقتصادی 2008 و 2009 و ناگهانی ترین ضربه از زمان حمله های یازدهم سپتامبر است و اوپک و متحدانش را تحت فشار قرار می دهد تا نشستی اضطراری برای کاهش فراوری و ممانعت از کاهش بیش از حد قیمت نفت برگزار نمایند. قیمت نفت به پایین ترین حد آن طی 4 ماه گذشته نزدیک می گردد.

یک رسانه دولتی در چین اعلام نموده است که به اعتقاد اقتصاددانان، این ویروس، رشد اقتصادی سه ماهه چین را دو درصد کاهش می دهد. چنین خسرانی، به معنای از بین رفتن 62 میلیارد دلار از اقتصاد چین است. این خسارت در بازار سرمایه چین سنگین تر نیز بوده؛ بورس چین امروز و بعد از 9 روز تعطیلی باز شد و به دلیل شیوع ویروس کرونا، 393 میلیارد دلار، معادل 8 درصد از ارزش خود را در معاملات امروز از دست داد. این در حالیست که ضرر اقتصادی ناشی از ویروس سارس تنها 30 میلیارد دلار بود.

قیمت نفت نیز روز آدینه پس از این که سازمان دنیای بهداشت در واکنش به شیوع ویروس مرگبار در چین، شرایط اضطراری دنیای خاطرنشان کرد اما حاضر نشد وضع محدودیتهای سفر و تجارت را توصیه کند افزایش یافت. قیمت نفت از ابتدای هفته جاری تا پنجشنبه به دلیل نگرانی های ناشی از شیوع ویروس کرونا، حدود چهار درصد کاهش داشته و به پایین ترین حد در سه ماه گذشته رسیده . یک نکته جالب این است که نشریه فوربس در گزارشی کوتاه با اشاره به کاهش بهای نفت در ماه های اخیر و استناد به گزارش های تاریخی سال های قبل، مدعی شد که ادامه کاهش قیمت نفت در خاورمیانه منجر به افزایش تنش در این منطقه خواهد شد.

همچنین بلومبرگ از ضرر 1.5 میلیارد دلاری ارزش بورس های دنیای به دلیل شیوع ویروس کرونا اطلاع داد و بیشترین آسیب را متوجه بازار کالاها خاطرنشان کرد.

دامنه اثرات اقتصادی این بیماری البته وسیع است، تویوتاموتورز به دنبال شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین، کارخانه های خود را در این کشور تعطیل کرد، اپل نیز همین اقدام را انجام داده و دفاتر خود را در چین بست، به نظر میرسد این دست اقدامات طرفهای آمریکایی و ژاپنی بیشتر به دلایل اقتصادی باشد تا مقابله با این بیماری، چه آنکه وزیر بازرگانی آمریکا گفته است ویروس کرونا خروج شرکت های آمریکایی از چین را تسریع خواهد نمود و از شرکتهای آمریکایی خواسته تا در حضورشان در چین تجدید نظر نمایند.

بلایی که آمریکا بر سر اقتصاد دنیا می آورد کمتر از کرونا نیست

ظاهرا مدتی پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا تعدادی سربازان آمریکایی در شهر ووهان یک دوره تمرین نظامی مشترک را با نیروهای چینی برگزار نموده اند، درسال 2011 نیز فیلمی امریکایی به اسم شیوع ساخته شد که ویروسی به اسم کرو از چین آغاز و به تمام دنیا سرایت میکند، جالبی موضوع اینجا بود که دراین فیلم منبع ویروس را از خفاش ذکر مینمایند، این نشانه ها و همچنین نشانه های دیگر همگی برآورد هایی را دامن زدند که آمریکا پشت پرده شیوع این ویروس بوده است.

اما اتفاقات وسیعتری که آمریکا در حال رقم زدن آن است اثرات کمتری نسبت به این اشاعه کرونا ندارد، به عنوان مثال جنگ تجاری و سیاست فشار حدبیشتری که ترامپ مسبب آن بود همچنین فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا که باعث میگردد تا عمده کشورهای دنیا متضرر شوند همگی از نشانه های دوران رکود اقتصادی بزرگی است که در پیش روی دنیا است چرا که تحریم و ایجاد جنگ اقتصادی در دنیا تعادل عمومی اقتصاد دنیا را در نقاط پایین تری قرار میدهد و دائما این نقطه را به مکان های پایین تری از تابع اقتصاد دنیای خواهد برد.

افزایش قیمت و حجم مبادلات بازارهایی مانند طلا و بیت کوین لزوما خبر خوبی نیست؛ اینکه ذخایر طلای کشورهای دنیا در حال افزایش است نیز همین طور. در واقع ای نشانه ای افق تیره و تار فعالان اقتصادی و شکل گیری انتظارات بر مداری نامناسب است. این صحنه ایست که آمریکا برای دنیا رقم زده است.

در واقع اقدامات آمریکا در اقتصاد دنیای باعث خواهد شد فعالیت های فراوریی در کشورهای مختلف کاهش پیدا نموده و همزمان با بروز ناامنی بیشتر سرمایه ها به سمت دارایی های ثابت نظیر طلا روانه گردد که با توجه به ذات اینچنین فعالیتهایی میتوان ادعا کرد که نابرابری و بی عدالتی تشدید میگردد، در واقع کاهش رشد اقتصاد دنیای با واسطه یا بی واسطه معلول اقدامات نسنجیده و مضر آمریکاست.

شاید فردای کرونا، همین امروز است: صادرات چین به امریکا و دنیا به حداقل می رسد. صادرات آمریکا و به خصوص نفت به چین هم همینطور. دولت امریکا، برای 2020، بالای یک تریلیون از فدرال رزرو قرض می گیرد و کل بدهی دولت به 11.5 تریلیون دلار می رسد. صحنه برای تکرار رکود 2007 آماده است.

رهیافتی برای ایران در قبال کرونا

آنچه مسلم است این است که این بیماری نیز تا سه تا شش ماه دیگر تمام خواهد شد، مهم برای ایران این است که از این فرصت بهترین استفاده را نموده و با ایستادن در کنار چین بذری بگذارد که در آینده به باید آن را برداشت کرد، آنطور که خبر میرسد هواپیمایی ماهان در حال یاری برای انتقال اتباع چینی از سایر کشورها به چین است این امر به دلیل آن است که بیشتر پروازهای ایرلاین های خارجی به چین قطع شده. این اقدامی بود که توسط سفیر چین مورد تقدیر نهاده شد:

منبع: راهبرد معاصر

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2625

به "ویروس اصلی کرونا هنوز نرسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس اصلی کرونا هنوز نرسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید