هزار بار دیگر هم تکرار می کنیم که به فکر تعامل با جهان هستیم

به گزارش مجله هاستفا، حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره به اقدام مجلس برای انتخاب وزیر پیشنهادی گفت: یکی از مسئولیت های مهمی که پستش چند ماه خالی بود با رأی مجلس وزیرش تعیین شده و بار مسئولیت را به دوش گرفته است.

هزار بار دیگر هم تکرار می کنیم که به فکر تعامل با جهان هستیم

نکات مهم سخنرانی رئیس جمهور را بخوانید:

- وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از وزارتخانه هایی است که امروز در خط مقدم مبارزه با تحریم است، این وزارتخانه بار مسئولیت تأمین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار فراوری را به دوش دارد.

-چهار مسئله مهم امروز بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اولین مسئله، جهش فراوری است و سال جاری همه مسئولیت داریم شعار جهش فراوری را محقق کنیم تا درزمینهٔ فراوری حرکت ما بهتر از سال های قبل باشد.

- کرونا و مسائلی که ایجاد نموده است، آماری که در چهار، پنج ماه اول سال داده شده نشان دهنده آن است که نسبت به سال گذشته شاهد فراوری بیشتری در بخش های فراوریی هستیم.

- در کالاهای فراوریی از پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو نسبت به پنج ماه نخست سال قبل رشد فراوری داشته اند، مردم باید بدانند برخلاف سختی ها و فشار تحریم بخش فراوریی، هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه صنعت و هم در بخش هایی خدمات رشد داشته است. البته حوزه خدمات در بخش هایی عقب است.

- صادرات کالا دومین وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی است، بار اصلی تأمین ارز در سال های قبل مسئله نفت، میعانات و گاز بود اما شرایط ما مثل سابق نیست.

-در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت 120 دلار صادر می کرد. در سال 92 قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت 104 دلار بود. بانک های ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری را داشتند.

- در بخش صادرات نفت با مسائل بیشتری روبه رو هستیم، صادرات کالاهای دیگر باید این مسئله را جبران کند. این مسئله می تواند صادرات بخش های غیرنفتی باشد.

- تهیه کالاهای ضروری برای کشور سومین وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت دستگاهی است که به طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار موجود است و یا چه کالایی کمیاب است کدام کالا باید خریداری و وارد گردد و چه کالایی در اولویت است.

- میان نیازمندی ارزی دستگاه های کشور با آنچه امروز در ارز برای آن ها تأمین می گردد مقداری فاصله دارد، و این به دلیل شرایط موجود است، اما در بسیاری از مسائل امروز باید آدرس صحیح به مردم بدهیم که چرا این مسائل وجود دارد.

- واقعیت های جامعه را تحریف نکنیم، همان طور که رهبری گفتند واقعیت های دفاع مقدس نباید تحریف گردد امروز هم در جنگ مالی واقعیت ها نباید تحریف گردد باید به همان صورتی که هست مبدأ تاریخ و مقدار مسائل برای مردم تبیین گردد.

- این حرف نادرست، ناصحیح، غلط، تحریف نماینده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است، البته نگاه دولت این است که باید با جهان تعامل کرد و هزار بار دیگر هم ما این را تکرار می کنیم.

-نظارت بر بازار چهارمین وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، باید در شرایط جنگ از بازار، انبارها و گمرک مراقبت کنیم؛ این تصمیماتی که در روزهای اخیر در دولت گرفته شده برای این است که بانک مرکزی و گمرک یاری نمایند تا کالاهای دپو شده که مجموعاً 8 میلیون تن است و 3 و نیم میلیون تن آن کالای اساسی است را آزاد کنیم.

- کالا خریداری شده، با کشتی حمل شده و در بندر پیاده شده و در آنجا انبارشده اما امروز نمی تواند از گمرک خارج گردد. البته بعضی مسائلی وجود دارد که باید حل وفصل گردد منتها باید به این کار سرعت ببخشیم تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند به خوبی نظارت دقیق را بر بازار و انبارها داشته باشد.

- ما در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم که در جلسه آینده که چند هفته دیگر تشکیل می گردد، موضوع ما سامانه ای باشد که از ثبت سفارش و تخصیص و تأمین ارز، تأمین ارز، سفارش کالا تا ترخیص و توزیع را نشان دهد؛ اگر ما این سامانه و همه اطلاعات را در کنار هم جمع کنیم، نظارت آسان تر می گردد.

- اینکه فراوری گاز ما از 600 میلیون مترمکعب در روز به هزار میلیون یعنی 1 میلیارد مترمکعب رسیده است، اینکه فراوری فولاد ما نسبت به سال 92، نزدیک 2 برابر شده و پتروشیمی هم در جهش دوم و سوم حرکتی است که ما امروز شاهد آن هستیم، این یعنی نگاه ما به داخل بوده است.

- امر زیرساختی یا کارخانه های فراوریات صنایع مادر و مهم را دولت باید به عهده بگیرد، یا سرمایه گذاری در مناطق محروم که مردم عادی نمی توانند و به صرفه نیست را دولت باید به عهده بگیرد اما سایر امور را باید به مردم واگذار کنیم تا برای مشارکت و سرمایه گذاری تشویق شوند.

- یک شرکت واگذار می گردد این قدر اماواگر گفته می گردد، شرکت های بعدی برای واگذاری وارد نوبت نمی شوند؛ تا زمانی که اقتصاد و فراوری در اختیار دولت باشد، مسائل کشور حل نمی گردد باید رقابت آزاد گردد و مردم وارد صحنه شوند.

- باید با ایجاد امنیت، سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه خارجی جذب کنیم. اگر امنیت برای سرمایه ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم سرمایه زیادی به داخل کشور می آید که هم به نفع آن ها و هم به نفع مردم و کشور است. اگر فردی به کشور می آید روزی هم که می خواهد ارز خود را خارج کند باید بتواند به راحتی آن را خارج کند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5260

به "هزار بار دیگر هم تکرار می کنیم که به فکر تعامل با جهان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار بار دیگر هم تکرار می کنیم که به فکر تعامل با جهان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید