نگرانی واشنگتن درباره دخالت های بازیگران خارجی در لیبی

به گزارش مجله هاستفا، با شدت دریافت درگیری ها در لیبی و تشدید حدس ها درباره دخالت های کشورهای خارجی از قبیل امارات، مصر، ترکیه و روسیه، وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه درباره تحولات این کشور ابراز نگرانی کرد.

نگرانی واشنگتن درباره دخالت های بازیگران خارجی در لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از مواضع بازیگران خارجی در لیبی و بدون اینکه اشاره مستقیمی به نام کشورهای مداخله کننده در امور این کشور بحران زده بکند، خواستار توسل به مذاکرات سیاسی بین دو طرف اصلی لیبیایی درگیر در جنگ شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود که تحت عنوان اوضاع در لیبی صادر کرده، ابتدا به سراغ توافق اخیر و جنجالی دولت وفاق ملی لیبی با ترکیه رفته و بلافاصله از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر به دلیل دور تازه حملاتش انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: ایالات متحده درباره توافق دولت (وفاق) ملی برای درخواست کمک نظامی و تهدید ارتش ملی لیبی به استفاده از تجهیزات هوایی خارجی و نیروهای مزدور برای حمله به مصراته نگران است. مداخله نظامی خارجی تهدیدی برای چشم اندازها برای حل منازعه (در لیبی) است. ما حملات به غیرنظامیان بی گناه را تقبیح می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم از تشدید درگیری ها اجتناب کنند.

وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر آمادگی این کشور برای همکاری با سازمان ملل و همه طرف های درگیر در لیبی به منظور آغاز مذاکرات سیاسی اضافه کرد: اگر بازیگران خارجی به لیبیایی ها زمان و فرصت تعامل با یکدیگر را بدهند، امکان تحقق مذاکرات و سازنده بودن آن وجود دارد.

پیش از این بیانیه رسمی وزارت خارجه آمریکا، یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا روز شنبه (دیروز) با وجود اعلام حمایت دوباره از دولت وفاق ملی لیبی، گفت واشنگتن از توافق نظامی اخیر طرابلس با آنکارا نگران است.

این مقام آمریکایی که با رویترز مصاحبه می کرد، اضافه کرد: به شدت از تشدید اقدامات نظامی از سوی [ژنرال خلیفه] حفتر (فرمانده نیروهای شرق لیبی و مورد حمایت عربستان و امارات) نگران بوده و خواستار کاهش تنش ها هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: تفاهم نامه میان ترکیه و لیبی تحریک آمیز و غیر مفید بوده و باعث نگرانی آمریکا است. درگیری ها در لیبی با کسانی که از آنها با عنوان مزدوران روسی یاد می شود خونبارتر شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی 27 نوامبر(چهارشنبه 6 آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند، که با واکنش شدید کشورهای حاشیه مدیترانه از جمله مصر، قبرس و یونان روبرو شد.

ترکیه همچنین با لیبی توافقی برای همکاری های نظامی و امنیتی امضا کرده است. این توافق که می تواند راه را برای اعزام نیروهای نظامی ترکیه به لیبی باز کند، روز گذشته در مجلس ترکیه تصویب شد (جزئیات بیشتر).

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2186

به "نگرانی واشنگتن درباره دخالت های بازیگران خارجی در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی واشنگتن درباره دخالت های بازیگران خارجی در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید