لزوم توجه خبرنگاران و کارفرمایان رسانه ای به نکات مهم حقوقی قراردادها

به گزارش مجله هاستفا، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای ضمن یادآوری نکات مهم حقوقی مربوط به خبرنگاران و کارفرمایان رسانه ای، نمونه هایی از قراردادهای کار پاره وقت و تمام وقت را منتشر کرد.

لزوم توجه خبرنگاران و کارفرمایان رسانه ای به نکات مهم حقوقی قراردادها

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارفرمایان رسانه ای در هنگام انعقاد قراردادهای تمام وقت و پاره وقت باید نکاتی را که در نمونه های پیوست اطلاعیه آمده، مورد توجه قراردهند.

بر اساس این گزارش به منظور برطرف مسائل حقوقی به هنگام تنظیم لیست بیمه، پرداخت دستمزد، شغل، روزهای کارکرد، گزارش های بازرسی کارگاه های رسانه ای و به درخواست مدیران رسانه ها و انجمن های صنفی کارفرمایی در قالب قوانین کار و تأمین اجتماعی جهت کارکنان تمام وقت و پاره وقت برای بهره برداری و تنظیم قرارداد، صاحبان رسانه ها طبق نمونه پیوست این اطلاعیه اقدام نمایند.

در قرارداد کار باید تمام جزئیات معین گردد اعم از اینکه کار به صورت تمام وقت است یا پاره وقت. درمواردی کارفرمایان رسانه ای برای اینکه تعهدی درقبال حق وحقوق کارمندان زیرمجموعه خود نداشته باشند، هیچ گونه قرارداد کتبی با او منعقد نمی نمایند.

کارفرمایان رسانه ای درهنگام انعقاد قرارداد کار باید نکاتی را مورد توجه قراردهند.کارفرما بعد از عقد قرارداد، طبق قانون، یک نسخه از قرارداد کار خود را به کارکنان بدهد تا تمامی شرایط برای او محرز گردد و بعدها نتواند ادعای حق و حقوقی بیشتر از موارد مندرج در قرارداد کند.

قراردادهای تمام وقت و پاره وقت جهت کارفرمایان رسانه ها به صورت تیپ تهیه شده است و صاحبان امتیاز رسانه ها با تکمیل مشخصات طرفین و ذکر شغل کارمندان خود در مواقع مراجعه بازرسان تأمین اجتماعی آن را در اختیار بازرسان قرار دهند.

طبق رویه دیوان عدالت اداری،کارفرمایان موظفند حق و حقوق کارگر را فقط به وسیله بانک پرداخت نمایند. چرا که مراجع قضایی و شبه قضایی تنها فیش بانکی را به عنوان مدرک اثبات نماینده پرداخت حقو ق و مزایا می پذیرد.

با توجه به شرایط و ویژگی های خاص حوزه رسانه ها که تا حدود بسیار زیادی از نظرشکل و ماهیت کار (حضور مستمر درمحل کار) متفاوت با شرایط عادی کارگاه های تولیدی، صنعتی و خدماتی معمول در قانون کار است، کارکنان این بخش ممکن است به فراخور شرایط کاری، تهیه اخبار، گزارش ها و مستندات مورد احتیاج را در محل هایی غیر از دفتر رسانه به انجام برسانند، لذا به منظور برطرف مشکل یاد شده مقرر شد: در بازرسی شعب سازمان تأمین اجتماعی از دفاتر رسانه ها، تأیید یا عدم تأیید اشتغال به کار کارکنان صرفاً منوط به حضور مستمر در محل کار نباشد و ارائه مستندات قرارداد همکاری فیمابین، فیش حقوقی و... به عنوان سند و تأییدیه اشتغال به کار خبرنگارانن قرارگیرد لذا از کلیه کارفرمایان رسانه ها تقاضا داریم نسبت به انعقاد قرارداد با کارکنان خود طبق متن پیوست اقدام تا مسئله ای از لحاظ روابط کار برای آنها ایجاد نگردد.

متن قراردادها در سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است.

4127

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3658

به "لزوم توجه خبرنگاران و کارفرمایان رسانه ای به نکات مهم حقوقی قراردادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه خبرنگاران و کارفرمایان رسانه ای به نکات مهم حقوقی قراردادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید