قوه قضاییه زمینه حضور پیشگیرانه خود در رابطه با جرایمی مثل کیف قاپی را تقویت کند

به گزارش مجله هاستفا، یک وکیل دادگستری گفت: قوه قضاییه هم راسا و هم به وسیله ضابطین خود یعنی نیروی انتظامی باید زمینه های حضور جدی پیشگیرانه را هم در رابطه با جرایمی مانند سرقت موبایل و کیف قاپی و ... تقویت کند و هم در مواجهه با متخلفین با برخورد قاطع مانع از این گردد که این موارد تشدید گردد.

قوه قضاییه زمینه حضور پیشگیرانه خود در رابطه با جرایمی مثل کیف قاپی را تقویت کند

علیرضا آذربایجانی در گفت وگو با خبرنگاران دررابطه با افزایش جرایمی نظیر کیف قاپی و سرقت موبایل و وظیفه نیروی انتظامی در تامین امنیت شهروندان، گفت: بحث امنیت حقوق شهروندان در مفهوم کلی با قوای سه گانه مرتبط است. قوه مقننه در ارتباط با تصویب قوانین و مقررات برای حفظ و تامین امنیت حقوق شهروندان اولین نقش را برعهده دارد. قوه مجریه یا وزارت کشور هم می تواند یک حلقه واسطی بین قوای مقننه و قضاییه باشد در ارتباط با ایجاد بسترهایی که این امنیت را ایجاد وتقویت می نماید؛ چه به وسیله نیروهای انتظامی و چه به وسیله امکاناتی که در استانداری ها و فرمانداری ها و ... وجود دارد.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه علاوه بر اینکه در ارتباط با مقوله پیشگیری از جرم و تخلف و برخورد با متخلفین باید به وظیفه اش عمل کند بلکه مهمترین کاری که این قوه برعهده دارد این است که بعد از تحقق تخلف یا جرم، باید زمینه تسهیل احقاق حق مردم را ایجاد کند زیرا یکی از مسائل کنونی این است که احقاق حق کردن و مراجعه به مراجع قضایی، آنقدر با هزینه های زیاد همراه است که بسیاری از مردم ترجیح می دهند موضوع شکایت خود را رها نموده و پیگیری ننمایند. همین مساله منجر به تجری مجرمین و خلافکارها می گردد.

این وکیل دادگستری درباره وظیفه نیروی انتظامی در تامین امنیت شهروندان گفت: قوه قضاییه هم راسا و هم به وسیله ضابطین خود یعنی نیروی انتظامی باید زمینه های حضور جدی پیشگیرانه را هم در رابطه با جرایمی مانند سرقت موبایل و کیف قاپی و ... تقویت کند و هم در مواجهه با متخلفین با برخورد قاطع مانع از این گردد که این موارد تشدید گردد.

آذربایجانی با بیان اینکه مسوولیت نظارت کلی بر حفظ حقوق شهروندان و اجرای مقررات بر عهده نیروی انتظامی در مفهوم اعم است، گفت: به عنوان مثال وقتی که هدایت و رانندگی حضور فعال و جدی در شهرها نداشته باشد، متخلفین با توقف هایی مثل توقف دوبله روی حقوق دیگران پا می گذارند و اگر نیروی انتظامی بتواند نقش خود را در این زمینه با قاطعیت ایفا نماید، یکی از مهمترین بخش هایی است که به عنوان اقدام پیشگیرانه می تواند موثر باشد و اگر با تخلفات برخورد کرد هم باید سریعا پرونده تشکیل دهد و هم انرا به مراجع قضایی ارسال کند.

وی تاکید نمود: دستگاه اجرایی و عملیاتی قوای سه گانه و مشخصا قوه قضاییه، نیروهای انتظامی هستند که اگر وظایفشان را خوب و قاطع انجام دهند، در حفظ حقوق شهروندی و تامین امنیت شهروندان نقش قابل قبولی را دارند.

این وکیل دادگستری در سرانجام با بیان اینکه مساله تامین امنیت، مساله ای نیست که منحصر به یک بخش خاص باشد، گفت: مثلا سازمان بازرسی کل کشور به عنوان بازوی نظارتی قوه قضاییه می تواند با آنالیز های مستمر و دوره ای اولا مانع از تحقق یکسری تخلفات گردد و همچنین برخورد نماینده با تخلفات باشد. در کنار نیروهای انتظامی به عنوان زیر مجموعه قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و همچنین سمن ها - سازمان های مردم نهاد- مثل کانون های وکلا می توانند در ارتباط با مقوله حفظ حقوق شهروندی پویاتر عمل نمایند و با توجه به اشراف و شناختی که از مسایل حقوقی دارند می توانند در پیشگیری از تخلفات موثر باشند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 913

به "قوه قضاییه زمینه حضور پیشگیرانه خود در رابطه با جرایمی مثل کیف قاپی را تقویت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوه قضاییه زمینه حضور پیشگیرانه خود در رابطه با جرایمی مثل کیف قاپی را تقویت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید