فین تک ها توسعه می یابند

به گزارش مجله هاستفا، طرح پرداخت کارمزد خریدهای اینترنتی توسط شرکت های فین تک (پرداخت یار) از سوی انجمن فین تک، به کارگروه کارمزد بانک مرکزی پیشنهاد و مورد استقبال گروه های بانکی قرار گرفته؛ اما این طرح چگونه طرحی است و چه تحولی را در حوزه فین تک ها ایجاد خواهد نمود.

فین تک ها توسعه می یابند

دبیر انجمن فین تک ها و فعالان این حوزه درباره این طرح و تحولی که در این صنعت ایجاد خواهند کرد به ایران گفتند.

افزایش توسعه

با ارائه طرح پرداخت کارمزد خریدهای اینترنتی به وسیله شرکت های فین تک، دیگر بانک ها کارمزد پرداخت نمی نمایند، بلکه این شرکت های فین تکی هستند که کارمزدها را پرداخت خواهند کرد.

مهدی عبادی، دبیر انجمن فین تک ها با بیان مطلب فوق به ایران گفت: از زمانی که شاپرک در کشور ایجاد شد ابتدا شرکت های پی اس پی (PSP شرکت های ارائه دهنده راهکارهای پرداخت الکترونیکی) و سپس فین تک ها در یک حوزه فعالیت می نمایند، ولی رقابت در این عرصه عادلانه نیست.

عبادی اضافه نمود: تنها 12 شرکت پی اس پی که مجوز انحصاری دارند، به پذیرندگان خدمات رایگان ارائه نموده و با قراردادی که با بانک ها بسته اند، کارمزد دریافت می نمایند، این در حالی است که فین تک ها از این امکان نمی توانند استفاده نمایند و مجبور هستند از پذیرنده های خود مانند استارتاپ ها و فروشگاه ها و... کارمزد دریافت نمایند.

این فعال حوزه فین تک اضافه نمود: وقتی بحث پرداخت کارمزد و رایگان بودن پیش می آید قطعاً برای پذیرنده ها مقایسه ایجاد می گردد بنابراین پذیرنده تصمیم می گیرد از جایی که خدمات رایگان ارائه می دهد، خدمات دریافت کند و این به ضرر فین تک هاست از این رو در این طرح، فین تک ها قبول نموده اند تا کارمزدها را در خریدهای اینترنتی پرداخت نمایند. وی در ادامه به مزایای این طرح اشاره نمود و گفت: این طرح باعث می گردد که عرصه رقابت برای خدمات دهندگان پرداخت الکترونیکی عادلانه گردد. با این طرح شرکت های پی اس پی یا با فین تکی ها همکاری خواهند کرد و با پرداخت کارمزد از سوی فین تک ها درآمدخود را ضمانت می نمایند یا به صورت مستقیم از پذیرنده خود کارمزد دریافت می نمایند. در این میان بانک ها هم دیگر به شرکت ها کارمزدی پرداخت نخواهند کرد. این طرح نه تنها به نفع بانک هاست بلکه عرصه را برای شرکت های پرداخت الکترونیکی رقابتی و عادلانه می نماید.

عبادی اضافه نمود: در صورت تصویب این طرح عرصه بازی برای فین تک ها و حتی شرکت های پرداخت نیز عظیمتر می گردد. میزان تراکنش ها افزایش یافته و منجر به توسعه فین تک ها و حتی شرکت های پی اس پی خواهد شد. از سوی دیگر نرخ خطا در شرکت های پی اس پی بسیار بالا و در شرکت های فین تکی بسیار پایین است و این می تواند تعداد تراکنش پیروز را بالاتر برده و کاربران و پذیرنده ها را راضی تر کند.

وی با بیان اینکه این طرح مخالفان خود را نیز دارد، اضافه نمود: شرکت های پی اس پی که سهم چندانی در تراکنش های آنلاین ندارند و قراردادهایی نیز با فین تک ها نبسته اند، ترجیح می دهند که ماهانه سهمی ثابت را از شاپرک دریافت نمایند از این جهت از مخالفان این طرح هستند ولی بعضی شرکت های پی اس پی که روابط خوبی با فین تک ها دارند به این درک رسیده اند که هزینه های اجرایی، بازاریابی و پشتیبانی با اجرای این طرح کاهش یافته و سود آنها بالاتر خواهد رفت.

افزایش بازار رقابت

میلاد جهاندار، فعال فین تکی نیز معتقد است این طرح نظام کارمزد تراکنش های خرید اینترنتی را اصلاح نموده و عاملی برای رشد و توسعه فین تک ها خواهد بود.

جهاندار به ایران گفت: با این طرح دیگر بانک مرکزی الزامی به پرداخت کارمزد نخواهد داشت و این فین تک ها هستند که کارمزد تمام تراکنش ها را پرداخت می نمایند.

این فعال فین تکی با بیان اینکه مدل فعلی آسیب های جدی را به صنعت پرداخت آنلاین بخصوص فین تک ها زده است، اضافه نمود: مدل فعلی باعث شده صنعت فین تک شکوفا نگردد، چرا که شرایط رقابتی بسیار نابرابر است و شرکت های فین تکی نتوانسته اند به اندازه کافی رشد نمایند و به شکوفایی پایدار و استاندارد و مطلوب برسند.

وی مهم ترین مزیت این طرح را رفع شدن موانع سد راه توسعه و گشایش صنعت فین تکی -که پرداخت های خرد اینترنتی است- دانست و گفت: اجرای این طرح باعث می گردد فین تک ها، استارتاپ ها و شرکت های عظیم درآمد چندبرابری را به دست آورند و به عبارتی کل بازیگران از اجرایی شدن این طرح منفعت ببرند. وقتی بازار رقابتی گردد کیفیت سرویس ارائه شده از سوی فین تک ها و دیگر شرکت های پرداختی نیز بشدت افزایش خواهد یافت و مصرف نمایندگان نهایی نیز از این کیفیت بهره مند خواهند شد.

این فعال فین تکی اعتقاد دارد شرکت های پی اس پی که برای بانک ها بازاریابی نموده و کارمزد دستوری دریافت می نمایند از مخالفان این طرح هستند این در حالی است که دریافت این مدل کارمزد خود آفت جدی محسوب می گردد و موجب کوچک ماندن صنعت پرداخت ها بخصوص فین تک ها می گردد ولی آنها نیز باید بدانند طرح جدید یک رابطه تجاری است و می تواند برای همه بخش های پرداختی حتی پی اس پی ها ارزش ایجاد نموده و به صورت مستقل درآمد بیشتری کسب نمایند.

نزدیک شدن به مدل جهانی پرداخت اینترنتی

علی فارمد، دیگر فعال حوزه فین تک نیز اعتقاد دارد در حال حاضر در نظام پرداخت، بانک ها کارمزد را پرداخت می نمایند و نه پرداخت نماینده و این مدل درستی نیست و مسائل زیادی را برای فعالان حوزه فین تک ها ایجاد نموده است.

فارمد به ایران گفت: تراکنش پرداخت آنلاین در حال حاضر برای مشتری هزینه ندارد و کارمزدی از او اخذ نمی گردد در صورتی که هر تراکنش در شبکه هزینه دارد و این هزینه از سوی بانک ها به بعضی از شرکت های پی اس پی پرداخت می گردد و این صحیح نیست. وقتی بانک کارمزد را پرداخت می نماید یعنی این پول از جیب همه مردم و حتی آنهایی که از این سرویس ها استفاده نمی نمایند یا کم استفاده می نمایند نیز هزینه می گردد در صورتی که در همه بازارها هر مشتری باید برای خدمات مورد احتیاجی که دریافت می نماید خود هزینه پرداخت کند.

این فعال حوزه پرداخت های خرد اینترنتی اضافه نمود: چون هرکس از هر خدماتی که استفاده می نماید باید هزینه آن را بپردازد به همین خاطر این اقدام موجب شده تنها یک طرف درگیر به صورت انحصاری به هر روشی متوسل گردد تا تعداد تراکنش ها را افزایش دهد و سود ببرد.(تبلیغ خرید 5 شارژ 1000 تومانی به جای شارژ 5 هزار تومانی).

وی با بیان اینکه فین تک ها به میزان لازم سود نمی نمایند به همین دلیل صنعت پرداخت و خدمات این حوزه نیز رشد ننموده است، گفت: طرح پیشنهادی انجمن فین تک ها، مدل پرداخت های اینترنتی را اصلاح نموده و به مدل استاندارد جهانی پرداخت های اینترنتی نزدیک می نماید و به این صورت کارمزد پرداخت از بانک دریافت نشده، بلکه از پذیرنده و مشتریان شرکت های فین تک و پی اس پی دریافت می گردد. با تصویب این طرح انگیزه شرکت های فین تک و حتی پی اس پی افزایش می یابد و می توانند محصولات خود را توسعه داده و رشد نمایند.

فارمد اعتقاد دارد با این تغییر به طور قطع کیفیت و تنوع خدمات در شبکه پرداخت کشور و فین تک ها نیز افزایش خواهد یافت و شرکت ها برای جلب نظر مشتریان رقابت خواهند کرد. از سوی دیگر مشتری برحسب احتیاج گزینه های زیادی برای دریافت خدمات خواهد داشت.

این فعال فین تک در ادامه گفت: این طرح برای کل زنجیره مفید خواهد بود. وقتی کاربری از یک سایت خرید اینترنتی می نماید، سایت از یک فین تک سرویس می گیرد یا کاربر سرویسی را از یک فین تک دریافت می نماید. پس زنجیره ای که در این کار دخیل هستند همه بهره می برند ولی وقتی برای بخشی ارائه خدمات رایگان باشد، انگیزه فین تک برای رشد سرویس از بین می رود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4917

به "فین تک ها توسعه می یابند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فین تک ها توسعه می یابند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید