فراتر از یک تفریح ساده؛ کندوکاو فکر اسپیدرانرها

به گزارش مجله هاستفا، اسپیدرانینگ (Speedrunning) عمل به خاتمه رساندن یک بازی ویدئویی در کمترین زمان ممکن است. بازیکنان می توانند از حرکات دقیق، ترفندها، گلیچ ها و داشتن دانش کلی مکانیک های بازی برای انجام این کار استفاده نمایند. به این ترتیب اسپیدرانینگ جان تازه ای به بازی های ویدئویی می بخشد. بازی های تک نفره مانند Ocarina of Time یا سوپر ماریو 64 اکنون به مسابقاتی تبدیل شده اند و دیدگاهی کاملاً نو به یک بازی ویدئویی افزوده اند. اسپیدرانرها سال هاست که این بازی ها را انجام داده و سعی می نمایند که روز به روز در تکمیل این بازی ها سریع تر شوند یا ترفندها و مسیرهای نوی برای تکمیل آن ها پیدا نمایند. طبق گفته اسپیدرانری به نام MajinPhil که روی بازی Majoras Mask متمرکز است، این فرآیند به بازی ارزش تکرار بی نهایتی می دهد.

فراتر از یک تفریح ساده؛ کندوکاو فکر اسپیدرانرها

در نگاه اول، حرکات سریع و انجام ترفندهایی در زمان دقیق در اسپیدرانینگ، عناصر اصلی تبدیل شدن به یک اسپیدرانر خوب به نظر می رسند. این برداشت تا حدی درست است. MajinPhil خاطرنشان می نماید که او مدتی را صرف یادگیری نحوه تکمیل Majoras Mask به صورت جزئی نموده است. او ابتدا معابد اصلی بازی را آنالیز نموده و سپس مسیرهای بازی را در کنار هم قرار داده است. این اسپیدران خاص شامل ترفندهای سختی مانند استفاده از بمب ها برای معلق کردن لینک در هوا و رسیدن به منطقه ها خاص است. مثال دیگری در سوپر ماریو 64 که با عنوان پرش به عقب شناخته می گردد، شامل استفاده مکرر از پرش های بلند برای افزایش سرعت و رد شدن از دیوارها برای رسیدن منطقه ها مختلف نقشه است.

ترفندهایی از این دست شامل دقت و تمرین است و یادگیری بسیاری از این حرکات اغلب برای به انتها رساندن سریع بازی ضروری هستند. بدیهی است که یادگیری مسیر مورد احتیاج برای تکمیل سریع بازی، زمان می برد.

درک بازی فکری

با این حال، زمانی که بازیکنان این ترفندها و حرکات دقیق یک بازی را یاد بگیرند، بلافاصله به بالای جدول برترین اسپیدرانرها نمی رسند. این در واقع به این علت است که یک مانع دیگر و ظریف تر وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز تسلط بر بازی فکری اسپیدرانینگ. ممکن است انتظار داشته باشید که اسپیدران فقط به داشتن دقت فیزیکی و فنی مربوط می گردد اما در واقع به شدت به بازی فکری بستگی دارد. درک قوی یک اسپیدرانر از خودش یعنی افکار و احساساتش و از بازی بسیار مهم است.

برای درک بهتر بازی فکری اسپیدرانینگ، باید بفهمیم که بازیکنان در حین این کار با چه چیزی یا چه کسی رقابت می نمایند. اسپیدرانینگ از جنبه های مختلف رقابت تشکیل شده است که شامل رقابت با بازیکنان دیگر، با خود و با بازی است. اگرچه رقابت با دیگر بازیکنان در اسپیدرانینگ چندان رایج نیست، رقابت با خود مستلزم آن است که اسپیدرانرها با خستگی، از دست رفتن تمرکز و مسائل اعصاب در حین انجام بسیاری از حرکات و ترفندهای یک اسپیدران مبارزه نمایند. در این میان رقابت با بازی مستلزم آن است که بازیکنان در مقابل نیروهای خارج از کنترل بازیکن، نگرش درستی داشته باشند. در مجموع، بازیکنان برای موفقیت باید این جنبه های فکری اسپیدرانینگ را درک نموده و بر آن غلبه نمایند.

انواع رقابت

قبل از اینکه در خصوص اسپیدرانینگ بیشتر بحث کنیم، باید در خصوص تعریف رقابت نیز فکر کنیم. بازیکن در حین اجرای بازی با چه چیزی یا چه کسی رقابت می نماید؟ بیشتر تعاریف رقابت شامل رقابت بین دو نیروی مستقل است که اغلب برای دستیابی یا رسیدن به چیزی با یکدیگر می جنگند. با این حال، رقابت صرفا نباید بین دو نفر یا تیم هایی باشد که در حال مبارزه هستند چرا که این نیروهای مستقل می توانند فردی باشند که با خودشان رقابت می نمایند یا می توانند کاملاً چیز دیگری باشند. علاوه بر این، این رقابت احتیاجی به خشونت مستقیم ندارد و در عوض می تواند شامل نیروهای غیرمستقیم باشد، مانند مقایسه خود با دیگران. با این تعریف، اسپیدرانرها تابع سه نیروی رقابتی اصلی هستند.

  • اسپیدرانرها می توانند زمان خود را با سایرین در جدول امتیازات مقایسه نمایند و در نتیجه با بازیکنان دیگر رقابت نمایند.
  • اسپیدارنرها بعلاوه عملکرد خود را با عملکرد گذشته خود مقایسه می نمایند و اغلب در حین تکمیل سریع یک بازی، زمان های قبلی آن ها قابل مشاهده است. بدیت ترتیب، اسپیدرانرها با خود هم رقابت می نمایند.
  • در نهایت، اسپیدرارنرها باید بر مکانیک های بازی خواه آن ها تصادفی باشند یا قابل پیش بینی غلبه نمایند. بنابراین اسپیدرانرها با خود بازی نیز رقابت می نمایند.

رقابت بین بازیکنان

بر خلاف بسیاری از ورزش های الکترونیک، بیشتر اسپیدران ها تک نفره هستند. به همین علت، یک بازیکن نمی تواند مستقیماً بر عملکرد بازیکن دیگر تاثیر بگذارد و بنابراین هر نوع رقابت بازیکن در مقابل بازیکن که در این عرصه اتفاق می افتد، باید به نوعی غیرمستقیم باشد. به عنوان مثال، یک بازیکن ممکن است در پی کسب زمان کمتری نسبت به زمان بازیکن دیگر باشد یا به طور کلی بخواهد به بالای جدول امتیازات صعود کند و بنابراین رقابت ممکن است به شکل مقایسه خود با دیگران ایجاد گردد. اگرچه ممکن است نظرات مختلفی در جامعه اسپیدرانرها وجود داشته باشد.

MajinPhil خاطرنشان می نماید که رقابت به این شکل چندان آشکار نمی گردد. بازیکنان استراتژی ها یا گلیچ های جدیدی را در یک بازی به اشتراک می گذارند تا زمین بازی یکسانی وجود داشته باشد. در واقع به همه ابزارهایی داده می گردد تا به برترین پتانسیل خود دست یابند. به عبارت دیگر، اسپیدرانرها ترجیح می دهند به جای تخریب یکدیگر، با هم همکاری نمایند. بنابراین ما باید به نوع دیگری از رقابت نگاه کنیم تا به طور کامل بازی فکری اسپیدرانینگ را درک کنیم.

رقابت با خود

برای فکر کردن به فکریت یک اسپیدرانر در حین اسپیدران، بیایید یک موقعیت فرضی را در نظر بگیریم. در این فرض یک اسپیدرانر Majoras Mask پس از ماه ها تمرین به برترین کوشش ممکن دست پیدا نموده و به لحظات انتهای بازی نزدیک می گردد. این اسپیدرانر در این لحظه فشار زیادی را تحمل می نماید. یکی از ویژگی های اصلی اسپیدرانینگ این است که بازیکنان زمان خود را تعیین نموده و بنابراین دائما عملکرد فعلی خود را با عملنمودهای گذشته و برترین عملکرد خود مقایسه می نمایند. اسپیدرانرها کوشش می نمایند تا زمان های قبلی خود را بهبود دهند، بنابراین آن ها با خودشان رقابت می نمایند.

در رقابت با خود، عوامل زیادی در فکر اسپیدرانرها وجود دارد که سعی می نمایند در عین سروکله زدن به آن ها سرعت خود را حفظ نمایند. اولین عامل استقامت به خصوص از نوع فکری آن است. MajinPhil به اهمیت استقامت در طول یک اسپیدران کامل 5 ساعته از Majoras Mask اشاره نموده و بیان می نماید که در ساعت سوم یا چهارم به شدت تحت فشار است. شما در واقع باید این استقامت را افزایش دهید، زیرا داشتن استقامت مانند پیمودن نصف مسیر است. اغلب اوقات وقتی افراد در اواخر بازی اشتباه می نمایند، به این علت است که استقامتشان تا انتها باقی نمی ماند. در اینجا MajinPhil به یک نکته مهم اشاره می نماید. در حالی که اسپیدرانرها می توانند در ترفندها یا حرکات مهم در طول اسپیدران خوب عمل نمایند، خطر دیگری در طول دویدن ظاهر می گردد که خستگی است. خستگی می تواند ناشی از یک اسپیدران طولانی باشد. به همین علت، مهم است که تمرکز فکری خود را حفظ کنید تا از تسلیم شدن خود جلوگیری کنید.

فراتر از احتیاج به پرورش استقامت، اسپیدرانرها باید ترفندهایی را انجام دهند، از گلیچ ها سوءاستفاده نمایند و حرکات مناسب انجام دهند که اغلب به زمان بندی بسیار دقیقی احتیاج دارند. اگرچه بازیکنان زمان زیادی را صرف تمرین این حرکات می نمایند، با این حال در طول اسپیدران ممکن است به علت عدم تمرکز یا فقط موضوع خستگی، نتیجه مناسب حاص نگردد. MajinPhil ترجیح می دهد در حین انجام ترفندها به آن ها فکر نکند و یکی از راه هایی که او این کار را انجام می دهد این است که در حین استریم به چت توییچ خود نگاه کند. او در این باره بیان نموده که هر بار بیش از حد در خصوص یک ترفند فکر می نماید، به علت استرس دچار اشتباه می گردد. این در واقع به این علت است که او به حافظه ماهیچه ای خود اجازه نمی دهد که کار را انجام دهد.

در حالی که سایر اسپیدرانرها ممکن است طیف گسترده ای از استراتژی ها را داشته باشند، نکته MajinPhil بر این ایده تاکید می نماید که اسپیدرانرها درگیر یک نبرد فکری با خود هستند تا ثبات خود را در اجرای یک اسپیدران حفظ نمایند. این استراتژی ها راه چاره هایی را نشان می دهند که بسیاری از اسپیدرانرها برای معمای فکری رقابت با خود، تردیدهای خود و محدودیت هایشان در طول اسپیدران پیدا نموده اند.

آخرین مسئله در نبرد یک اسپیدران با خودش، مبارزه با اعصاب است. اگر به مثال فرضی خود برگردیم، یک اسپیدران اغلب ممکن است در هنگام نزدیک شدن به انتها کار، احساس اضطراب خاصی داشته باشد. MajinPhil خاطرنشان می نماید که این یکی دیگر از چالش های اصلی است که اسپیدرانرها باید بر آن غلبه نمایند و آن هم چیزی نیست جز مقابله با از دست دادن برترین رکورد شخصی ممکن یا حتی رکورد جهانی. در واقع از دست دادن چیزی که برایش سخت کوشش نموده ای، حفظ فکریت مثبت را سخت می نماید.

یکی از ویژگی های منحصربه فرد اسپیدرانینگ، نگه داشتن دقیق زمان است. بازیکنان در رابطه با برترین رکوردهای شخصی خود برای بخش های مختلف بازی، نشانگرهای زمانی دارند که به آن ها اجازه می دهد تا متوجه شوند که چه زمانی عملکردی کمتر از حد مطلوب داشته و زمان را از دست داده اند. چنین موردی می تواند هم یک موهبت و هم یک نفرین باشد. اسپیدرانرها دائما خود را با برترین زمان هایشان مقایسه می نمایند و این می تواند بر استرسی که بازیکن در طول اسپیدران احساس می نماید بیفزاید. به عنوان مثال، وقتی بازیکنان زمان های خود را در طول اسپیدران مشاهده می نمایند و متوجه می شوند که در مقایسه با برترین هایشان چقدر ممکن است عقب تر باشند، ممکن است اسپیدران را متوقف نموده و دوباره آغاز نمایند.

همانطور که گفته شد، این ویژگی مفید است اما می تواند بازیکنان را به جست وجوی مداوم برای کمال سوق دهد که در نهایت به خستگی و استرس می افزاید. به طور کلی، در نبرد با خود، اسپیدرانرها باید تمرکز خود را در اجرای متعدد بازی حفظ نمایند، نگرش مثبت و ثابتی داشته باشند و مراقب باشند که مبادا فکریت منفی آن ها باعث از بین رفتن روحیه شان گردد.

رقابت با بازی

اسپیدرانینگ شکل کاملا متفاوتی از رقابت را نیز به نمایش می گذارد که رقابت با خود بازی محسوب می گردد. ماهیت این نوع رقابت می تواند بر اساس بازی یا حتی بازیکن که آن را تجربه می نماید، متفاوت باشد. به عنوان مثال، در بسیاری از بازی ها تأثیر قابل توجهی از رویدادهای مبتنی بر شانس یا تصادفی وجود دارد. در چنین بازی هایی، اسپیدرانرها می توانند احساس نمایند که بی عیب و نقص بازی می نمایند اما در نهایت آن ها به زمانی که عملکردشان سزاوار آن بود، نمی رسند؛ زیرا یک رویداد تصادفی و مضر در بازی اتفاق افتاده است که نمی توانستند آن را کنترل نمایند.

نمونه هایی از این رویدادهای مبتنی بر شانس شامل حملات تصادفی انتخاب شده به وسیله دشمن در یک بازی پوکمون تا چیزی به ظاهر کوچک مانند جهتی که در آن سکه ها از بین دشمنان کشته شده در سوپر ماریو 64 به پرواز در می آید، شامل می گردد که گاهی اوقات می توان اسپیدران شما را مختل کند. این نشان می دهد که اسپیدران بازی ها در بالاترین سطح چقدر سخت و به طور بالقوه ناامیدنماینده است. به عنوان مثال، هر چه یک اسپیدرانر برای بدست آوردن زمان دقیق تر سخت تر کار کند، ممکن است به علت نیروهایی تصادفی که خارج از کنترل آن ها هستند، زمان خود را از دست بدهند.

بنابراین، قطعه دیگری از پازل فکری اسپیدرانینگ این است که بازیکنان باید تشخیص دهند که چه کاری را می توانند انجام دهند و چه چیزی را کنترل نمی نمایند. در مثال فرضی ما، ممکن است یک اتفاق تصادفی در لحظات انتهای بازی باعث گردد که بازیکن عقب بماند و رکوردشکنی جهانی خود را از دست بدهد. این بازیکن باید با این واقعیت کنار بیاید که هیچ کاری نمی توانسته در آن لحظه انجام دهد و با نگرش مثبت به جلو حرکت کند. بازیکنان بعلاوه باید راه هایی را بیاموزند که می توانند خودشان را بهبود بخشند و موقعیت هایی را که در آن ها ممکن است کوشش به علت شانس یا نیروهای دیگر درون بازی که خارج از کنترل آن ها هستند، کافی نباشد، درک نمایند.

با این حال با بالا رفتن سطح بازیکن، پیشرفت سخت تر می گردد. هرچه عملکرد یک بازیکن بیشتر بهینه گردد، کنترل کمتری بر روی آن ها خواهد داشت. برای مثال، از آنجایی که یک اسپیدرانر یک بازی را بیشتر می فهمد و زمان خود را بهبود می بخشد، هر گونه پیشرفت بعدی در عملکرد آن ها جزئی تر دیده می گردد. خود بازی ممکن است حداقل با توجه به مسیر فعلی بازیکن برای بازی، مانع از بهبود بیشتر زمان اسپیدرانر گردد. اسپیدرانرها زمان زیادی را صرف رقابت با خود و گاهی اوقات با دیگران برای کسب برترین زمان ممکن می نمایند، با این حال، مانع نهایی اغلب خود بازی است.

جمع بندی

اگرچه یادگیری حرکات و ترفندهای یک بازی ممکن است یک مشکل اولیه برای اسپیدرانرها ایجاد کند، اما مانع مهم تری در این زمینه وجود دارد که به فکر بازیکنان مربوط است. بازی فکری اسپیدرانینگ دارای نکات ظریفی است و مبارزات فکری بازیکنان را هم با خود و هم با بازی نشان می دهد. همانطور که از زمان های فوق العاده ای که برای اسپیدران بسیاری از بازی ها ثبت می گردد، اجرای یک بازی با حدبیشتر پتانسیل خود و رسیدن به برترین زمانی که یک انسان می تواند به آن دست پیدا کند، یک هنر است. بازیکنان هم با خودشان و هم با بازی رقابت خواهند کرد تا زمانی که دیگر نتوانند رقابت نمایند و این انگیزه است که به دمیدن روح تازه ای به بازی های ویدئویی یاری می نماید.

منبع: With A Terrible Fate

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 آذر 1402 بروزرسانی: 6 آذر 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12843

به "فراتر از یک تفریح ساده؛ کندوکاو فکر اسپیدرانرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراتر از یک تفریح ساده؛ کندوکاو فکر اسپیدرانرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید