غار دو اشکفت در کرمانشاه؛کهن ترین بقایای سکونت انسان، عکس

به گزارش مجله هاستفا، رشته کوه های زاگرس در غرب کشور ایران، یکی از قدیمی ترین منطقه های دنیاست که انسان های نخستین در آن زندگی می کردند.

غار دو اشکفت در کرمانشاه؛کهن ترین بقایای سکونت انسان، عکس

این انسانها، غارهای این منطقه را بعنوان سرپناه خویش انتخاب کردند و در نزدیکی این غارها به شکار حیوانات می پرداختند. غارهای باستانی بسیاری در استان کرمانشاه وجود دارند که از درون آنها اشیای تاریخی ارزشمندی کشف شده اند. غار دو اشکفت یکی از این غارهاست.

غار دو اَشکَفت در شمال شهر کرمانشاه، در دامنهٔ کوه میوله و مشرف به پارک کوهستان واقع شده است و کهنترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه در آن پیدا شده است.

باتوجه به پژوهش های باستان شناسی اجرا شده، غار دو اشکفت در زمان پارینه سنگی میانی(بین 120 تا 40 هزار سال قبل) محل زندگی انسان(احتمالاً نئاندرتال) بوده است. ارتفاع غار دو اشکفت در حدود 1600 متر از سطح دریاست.

این مکان باستانی- شامل دو غار مجاور هم می باشد. یکی از این دو غار(غار شرقی)، در دوره پارینه سنگی میانی محل زندگی موقتی یا فصلی گروه های کشاورز ساکن منطقه بود.

محوطه باستانی طاق بستان از جاهای دیدنی غار دو اشکفت

به مسافت نسبتا اندکی از غار دو اشکفت کرمانشاه، یکی از معتبر ترین محوطه های تاریخی جهان به نام محوطه باستانی طاق بستان قرار گرفته است. طاق بستان یادگاریست باارزش از زمان ساسانیان که در شمال غرب شهر کرمانشاه و در دامنه کوهی به نام طاق بستان واقع شده است.

طاق بستان از دو طاق عظیم و کوچک تشکیل یافته است. روی طاق عظیم تر، صحنه تاجگذاری خسرو پرویز ساسانی کنده کاری شده و بر روی طاق کوچکتر میتوان تاج گذاری شاپور دوم و سوم را مشاهده کرد. همچنین در این مکان، سنگ نگاره ای مربوط به تاج گذاری اردشیر دوم ساسانی به چشم می خورد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5533

به "غار دو اشکفت در کرمانشاه؛کهن ترین بقایای سکونت انسان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار دو اشکفت در کرمانشاه؛کهن ترین بقایای سکونت انسان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید