ساب وی چگونه به یکی از معروفترین فست فودهای دنیا تبدیل شد؟

به گزارش وبلاگ چارلز، ساب وی (Subway) بیش از 44 هزار شعبه در بیشتر نقاط دنیا دارد. رستوران های وابسته به این برند انواع ساندویچ های ساب مارین، سالاد و همچنین اسنک و نوشیدنی را ارائه می دهند.

ساب وی چگونه به یکی از معروفترین فست فودهای دنیا تبدیل شد؟

ساب وی به نوعی پرچم دار فست فودهای مدرن است و این یعنی ساب وی ساندویچ مخصوص خود را دارد و همبرگر، پیتزا یا جوجه سوخاری عرضه نمی نماید.

در ادامه نیم نگاهی به پیشینه برند و رستوران ساب وی می اندازیم و خواهیم دید چطور یک ساندویچ فروشی کوچک به یکی از عظیم ترین رستوران های زنجیره ای دنیا تبدیل شد.

تاریخچه ساب وی

داستان بازگشایی ساب وی به سال 1965 باز می گردد؛ وقتی که فرِد دلوکای هفده ساله (Fred DeLuca) عزم خود را جزم کرد تا به رویای پزشک شدن خود جامه عمل بپوشاند.

وقتی فرِد به دنبال راهی می گشت تا از پس هزینه تحصیلی خود برآید، یک دوست خانوادگی به نام پیتر باک (Fred DeLuca) به او پیشنهاد کرد که یک فروشگاه عرضه نماینده ساندویچ ساب مارین باز کند.

ساب مارین نوعی ساندویچ دراز است که بر روی نان باگت فرانسوی تهیه می گردد. پیتر همچنین سرمایه اولیه را، در حدود 1000 دلار، برای این کار تامین کرد و به این ترتیب رابطه کاری میان فرد و پیتر شکل گرفت که چشم انداز صنعت فست فود و زندگی هزاران نفر را متحول کرد.

اولین رستوران فرد و پیتر در شهر بریجپورت (Bridgeport) در ایالت کانکتیکت (Connecticut) بازگشایی شد؛ جایی که این دو شریک ساندویچ های ارزان و تازه ای در اختیار مشتریان خود قرار می دادند.

آن ها یک سال بعد، شعبه دوم خود را افتتاح کردند و طولی نکشید که به فکر باز کردن شعبه سوم افتادند. شعبه سوم با پیروزیت زیادی روبرو شد و همچنان تا به امروز در حال سرویس دهی است.

باک و دلوکا نام فروشگاه را از پیتس سابس (Petes Subs) به ساب وی تغییر دادند و لوگوی زردرنگ روشنی هم برای فروشگاه خود انتخاب کردند (در حال حاضر لوگوی ساب وی به رنگ های سبز و زرد است) .

آن ها همچنین به وسیله اعطای حق انتشار یا به اصطلاح فرانچایز، شعبه های ساب وی را افزایش دادند. فرانچایز در حقیقت اجازه فروش محصولات از سوی یک برند معتبر به دیگران است.

اولین شعبه فرانچایز ساب وی در سال 1974 در شهر والینگ فورد (Wallingford) بازگشایی شد. افزایش شمار رستوران های زنجیره ای به شیوه فرانچایز به خوبی جواب داد و برند ساب وی به سرعت گسترش یافت.

در سال 1983 رستوران های ساب وی آغاز به پخت نان در فروشگاه ها کردند؛ نقطه قوتی که به عامل اصلی محبوبیت ساب وی تبدیل شد. بخش های پخت نان در پشت پیشخوان، درست در تیرس دید مشتریان واقع شده است.

فرهای پخت نان یکی از عوامل کلیدی پیشرفت برند ساب وی در دهه 1980 و 1990 به شمار می رفتند. در سال 2002 ساب وی به پیروزیت عظیمی دست یافت. این برند توانست به عنوان عظیم ترین رستوران زنجیره ای آمریکا از مک دونالد پیشی بگیرد.

محبوبیت برند و ساندویچ های ساب وی طی دهه ها افزایش پیدا کرد اما چیزی که همواره ثابت باقی ماند، ارزش ها و اصول محوری این برند بود. ارزش های زیر، اصول زیربنایی تمام شعبه های ساب وی در سرتاسر دنیا را تشکیل می دهند:

  • همواره خدمات استثنایی به مهمانان ارزشمند خود ارائه دهید.
  • آیتم های منو را باکیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کنید تا همه اشخاص بتوانند از عهده هزینه آن برآیند و از خوردن غذا لذت ببرند.
  • هزینه کار را پایین نگه دارید و درعین حال مطمئن شوید که از سیستمی کارآمد استفاده می کنید و هرگز دست از بهبود آن نکشید.

محصولات ساب وی

منوی ساب وی در ایالات متحده شامل ساندویچ مخصوص، ساندویچ های کلاسیک، سالاد، دست پیچ (wraps)، شیرینی، ساندویچ ساب مارین مخصوص مهمانی، نوشیدنی، بسته غذایی مخصوص کودک و همچنین هفت نوع ساندویچ با چربی زیر 6 گرم (7-under-6) می شوند.

به طورمعمول محتویات ساندویچ ساب مارین 6 اینچی دارای گوشت، پیاز، کاهو، گوجه فرنگی، خیار شور، فلفل سبز و زیتون روی نان تازه است.

علاوه بر این ها سابوی ساندویچ مخصوص گیاهخواران وجی دلایت (Veggie Delite)، ژامبون، روست بیف، ساندویچ کلاب ساب وی که از سه ورق نان تست تهیه می گردد، سینه مرغ، سینه بوقلمون و ژامبون با سینه بوقلمون هم سرو می نماید.

محصولات کلاسیک ساب وی ساندویچ هایی مثل کولد کات تری (the Cold Cut Tri) نوعی ساندویچ کالباس تهیه شده از سه ورقه گوشت متفاوت، بی. ام. تی ایتالیایی (Italian B.M.T) ترکیبی از کالباس پپرونی و گوشت، ساندویچ ماهی تن، غذاهای دریایی و خرچنگ را در بر می گیرد.

دست پیچ ها یکی دیگر از محصولات محبوب ساب وی هستند. این نوع ساندویچ ها که از پیچیدن نان نازک تهیه می شوند، دارای مخلفاتی مثل سس آسیاگو سزار (Asiago Caesar)، جوجه، استیک و پنیر به همراه گوشت و سینه بوقلمون هستند.

شیوه کار ساب وی

ساب وی منحصراً یک شرکت فرانچایز (فرانشیز) است. رستوران های زنجیره ای ساب وی بر اساس واگذاری حق انتشار فروش به صاحبان مستقل فروشگاه ها شکل گرفته است.

فروشگاه های ساب وی برای دریافت حق نمایندگی باید در نواحی پرتردد مثل مراکز خرید یا بازارهای فضای باز بنا شده باشند. سادگی این ایده و اعتبار برند ساب وی سنگ بنای پیروزیت این شرکت را تشکیل می دهند.

برای بازگشایی شعبه های این برند فقط به فضای کوچک و آشپزی مختصری احتیاج است. چنین امتیازاتی به شعبه ها و فست فودهای ساب وی اجازه می دهد تا به راحتی در نواحی شلوغ فعالیت نمایند؛ نواحی که رستوران های عظیم به ناچار از آن ها اجتناب می نمایند.

سابوی اعتبار خود را مدیون کیفیت، خدمات خوب، راحتی و رعایت بهداشت است. سادگی ایده ساب وی حتی منوی این برند را هم تحت تاثیر قرار داده است.

منوی ساب وی شامل آیتم های ساده ای مثل ساندویچ های ساب مارین با نشان تجاری ساب وی و همچنین سالاد و ساندویچ دلی (deli) یا ساندویچ سرد می گردد.

حقایقی درباره ساب وی

  • مالکان: رستوران های ساب وی نوعی کسب وکار فرنچایز است که توسط شرکت داکترز اسوسیتس (Doctors Associates) راه اندازی شد. این شرکت متعلق به فرد لوکا و پیتر باک است.
  • موسس: فرد دلوکا
  • رقبای اصلی: ساب وی رقیب فست فودهای زنجیره ای ازجمله بلیمپی (Blimpie)، برگر کینگ ، پیتزا دومینو، لیتل سزار (Little Caesar)، مک دونالد، پاپا جان (Papa John)، تاکو بل، تابی (Tubbys) و وندی (Wendys) است.
  • شکایت علیه ساب وی: پیتر باک و فرد لوکا موسسان شرکت داکترز اسوسیتس و شرکت وابسته آن یعنی شرکت زنجیره ای ساب وی، طی اختلافی با یکی از صاحبان ملک فروشگاه در دادگاه فدرال گناهکار شناخته شدند. هیئت منصفه پس از شنیدن صحبت های وکیل ساب وی متوجه شد که شرکت داکترز اسوسیتس از شرکت ساب وی به عنوان پوششی برای فرار از پرداخت تعهدات و بدهی ها استفاده می نماید. یک سال بعد گروهی از شعبه های فرنچایز با تنظیم شکایت علیه ساب وی، این شرکت را متهم به سو استفاده از صندوق تبلیغاتی کردند. آن ها مدعی بودند که مالکان این شرکت با سو استفاده از اعتبار صندوق تبلیغاتی برای بازگشایی شعبه های بیشتر آگهی می دهند و شعبه های متخلف را به بهانه های واهی می بندند. شعبه های ساب وی در آن موقع 2.5 درصد از فروش خود را به این صندوق می پرداختند. درحال حاضر این مبلغ به 3.5 درصد افزایش یافته است.
  • درصد بالای حق انتشار: درحالی که شرکت های فرنچایز آمریکایی معمولاً 4 یا 5 درصد از فروش ناخالص را از صاحبان شعبه دریافت می نمایند؛ شعبه های ساب وی موظف هستند 8 درصد از فروش ناخالص خود را بابت حق انتشار به این شرکت بپردازند. این مقدار، بالاترین درصد در میان شرکت های غذایی محسوب می گردد. پرداخت چنین درصد بالایی هیچ مزیت یا قدرت بیشتری نسبت به سایر برندها به شعبه های ساب وی نمی دهد.
  • هزینه اولیه راه اندازی: هزینه اولیه راه اندازی شعبه ساب وی در مقایسه با شرکت های رقیب بسیار پایین است و به همین خاطر بازگشایی شعبه های این برند برای مهاجران به یک انتخاب ایده ال تبدیل شده است.

رویدادهای مهم ساب وی

1965: فرد دلوکا ساندویچ فروشی پیتس سوپر ساب مارین (Petes Super Submarine) را بازگشایی کرد.

1966: نام فروشگاه از پیتس سوپر به ساب وی تغییر یافت.

1974: اولین شعبه ساب وی تاسیس شد.

1983: شعبه های ساب وی آغاز به پخت نان مورداحتیاج خود در رستوران کردند.

1984: اولین شعبه بین المللی ساب وی در بحرین آغاز به کار کرد.

1992: ساب وی ایده برندسازی مشترک را برای همکاری با سوپرمارکت ها و فروشگاه های دانشکده ها معرفی کرد.

1997: ساب وی توافق نامه ای را با فروشگاه نیوی اکسچِینج نیروی دریایی (Navy Exchange) امضا کرد تا رستوران های ساب وی بتوانند در پایگاه های نیروی دریایی فعالیت نمایند.

2000: ساب وی به اولین فست فود زنجیره ای تانزانیا تبدیل شد.

2001: ساب وی تا سال 2001 حدود 15 هزار رستوران در سرتاسر دنیا ازجمله 100 شعبه در پورتوریکو، 300 شعبه در استرالیا ، 50 شعبه در ونزوئلا و انگلیس بازگشایی کرد. در همین سال اولین رستوران خود را در فرانسه ، عمان و کرواسی نیز افتتاح کرد.

2002: ساب وی به عنوان عظیم ترین رستوران زنجیره ای ایالات متحده از شرکت مک دونالد پیشی گرفت.

تبلیغات ساب وی

ساب وی در اواخر دهه 1990 کوشش کرد تا تغذیه کم چرب را با ارتقای ساندویچ های همیشگی خود ترویج دهد. مشتریان می توانستند با حذف چاشنی ها و بعضی آیتم های غذایی از یک غذای کم چرب لذت ببرند؛ البته در کنار این ها، ساب وی به عرضه ساندویچ های سنتی و پرچرب خود هم ادامه داد.

این برند به دنبال ترویج غذاهای کم چرب، داستان جارد فوگل (Jared Fogle) مردی 192 کیلوگرمی را تبلیغ کرد. گفته می شد جارِد به وسیله آنچه او رژیم ساب وی می نامید، پیروز به کم کردن وزن شده بود.

رژیم او شامل یک ساندویچ بوقلمون برای ناهار و یک ساندویچ گیاهخواری یک فوتی برای شام بود. فوگل با محدود کردن رژیم خود به نوشیدنی های غیرالکلی و یک بسته کوچک چیپس توانست تنها 1000 کالری در روز مصرف کند.

ساب وی این رژیم را هرگز تایید نکرد؛ با این وجود پیروزیت فوگل را در بوق و کرنا بیان نمود و فروش خود را بالا برد. این شرکت همچنین فوگل را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرد اما بعدها در پی برملا شدن رسوایی اخلاقی فوگل رابطه کاری خود را با وی انتها داد.

امور خیرخواهانه

شرکت داکترز اسوسیتس صاحب امتیاز رستوران های ساب وی طیف گسترده ای از سازمان های خیریه ازجمله جامعه سرطان آمریکا، انجمن بیماری دیستروفی ماهیچه ای و موسسه اعانه یونایتد وِی (United Way) را حمایت می نماید.

مالکین این شرکت همچنین جوامعی را که در آن ها مشغول فعالیت هستند، مورد حمایت خود قرار می دهند. در کنار این ها، ساب وی شرکت عام المنفعه دیگری را هم تاسیس نموده است. این شرکت به افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار هستند، وام می دهد.

آیا می دانستید ...

  • تقریباً دو میلیون ترکیبات مختلف ساندویچ در منوی ساب وی وجود دارد.
  • مشتریان ساب وی هرساله، حدود 27 میلیون کیلو کالباس مصرف می نمایند.
  • رستوران ساب وی در فیلم های زیادی ازجمله سریال سلاح مرگبار، فیلم باج و گیلمور شاد به نمایش درآمده است.
  • ساب وی باوجود 44 هزار شعبه در سراسر دنیا عظیم ترین ساندویچ فروشی زنجیره ای دنیا محسوب می گردد.
  • هزینه اولیه بازگشایی شعبه ساب وی با مبلغ 10 هزار دلار کمتر از برگر کینگ با مبلغ 40 هزار دلار، کنتاکی و وندی با مبلغ 25 هزار دلار و مک دونالد و تاکوبل با مبلغ 45 هزار دلار است.
  • فرد دلوکا در ابتدا چیزی درباره درست کردن ساندویچ و صنعت غذایی نمی دانست اما در اولین روز بازگشایی ساندویچی خود 312 ساندویچ فروخت.
  • 30 تا 50 درصد دریافت نمایندگان امتیاز این شرکت را مهاجران تشکیل می دهند. این افراد انگیزه بالایی دارند و دوست دارند در جستجوی رویای آمریکایی سهیم شوند اما به طورکلی هیچ یک از آن ها از تجربه کافی برای ارزیابی قرارداد برخوردار نیستند.
  • بنا بر تحقیقی که خود شرکت ساب وی انجام داده است، تنها 10 درصد از دریافت نمایندگان حق انتشار، متن قرارداد را می خوانند و به همین دلیل بعضی از صاحبان نمایندگی وقتی می فهمند که باید درصدی از فروش را به شرکت بپردازند، تعجب می نمایند.
  • 35 درصد از دریافت نمایندگان حق انتشار در آزمون مهارت انگلیسی و ریاضی ساب وی در سال 1997 رد شدند.
منبع: گردشبان

به "ساب وی چگونه به یکی از معروفترین فست فودهای دنیا تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساب وی چگونه به یکی از معروفترین فست فودهای دنیا تبدیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید