رژیم غذایی مردم کشور روسیه (قسمت دوم)

به گزارش مجله هاستفا، روسیه از نظر وسعت بزرگ ترین کشور دنیا است و از اینرو، تنوع فرهنگی و طبیعی زیادی دارد که باعث شده از تنوع غذایی بالایی برخوردار باشد.

رژیم غذایی مردم کشور روسیه (قسمت دوم)

کشور روسیه که به عنوان بزرگ ترین و پهناورترین کشور جهان شناخته شده است، به دلیل نزدیکی به قطب شمال، از آب و هوای قاره ای خشک و زمستان بسیار سرد برخوردار است. به گونه ای که بیشتر نواحی این کشور تنها از دو فصل تابستان و زمستان بهره مند هستند. همچنین این کشور پهناور، یک سوم پوشش جنگلی جهان را در خود جای داده است.

مردم کشور روسیه با توجه به وسعت این کشور، آب و هوا، پوشش گیاهی متنوع و همجواری با اقیانوس های آرام، منجمد شمالی و چندین دریای دیگر از فرهنگ و رژیم غذایی اصیل، سنتی، سالم و منحصر بفردی برخوردار هستند.

اگر قصد سفر به هر یک از شهرهای روسیه را دارید، به کمک خبرنگاران قیمت تور روسیهرا مقایسه کنید و تور مدنظرتان را با کمترین قیمت از آژانس های معتبر همکار خبرنگاران خریداری کنید.

انواع سس، چاشنی و خوراک

در قرون باستان، سس ها و چاشنی های تهیه شده در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به نام سبزیجات جوشیده شده شناخته می شدند. برخی از کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند که سس های مصرفی امروزی در این کشور، از کشورهای اروپایی وارد رژیم غذایی آن ها شده است؛ در حالیکه چاشنی به نام Mukovniki با شباهت بسکمک که به سس های امروزی دارد، از جمله خوراکی هایی است که از زمان باستان در برنامه غذایی مردم این کشور تهیه و مورد استفاده آن ها قرار می گرفته است و خود دلیل محکمی بر اشتباه بودن ادعای کارشناسان غذایی است.

Mukovniki که به دو رنگ سیاه و سفید ساخته می شود، یکی از چاشنی هایی است که در بهتر کردن طعم انواع غذاهای طبخ شده با گوشت و ماهی، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. مردم کشور روسیه همانند مردم دیگر کشورهای جهان، علاقه بسکمک به استفاده از سس های متنوع در طبخ و تهیه غذاهای روزانه خود دارند. بنابراین وجود تنوع جالبی از این چاشنی لذیذ، در دستورات آشپزی مردم این کشور، دور از ذهن نخواهد بود. در ادامه به معرفی معروف ترین و پرمصرف ترین سس های تهیه شده توسط آشپزان و خانواده های کشور روسیه خواهیم پرداخت.

Hunting sauce (سس مخصوص گوشت شکار)

یکی از خوش مزه ترین و پرطرفدارترین سس هایی است که توسط مردم کشور روسیه تهیه و مصرف می شود. این چاشنی مطبوع و بسیار لذیذ با ترکیب انواع مختلفی از قارچ، نوشیدنی محلی کشور روسیه و ادویه های مختلف تهیه می شود. مردم کشور روسیه این سس فوق العاده را با غذاهایی که از گوشت شکار حیوانات وحشی یا گوشت بره طبخ شده باشد، میل می کنند.

Khren horseradish sauce (سس ترب کوهی)

یکی از سس های ایده آال برای غذاهای طبخ شده در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به شمار می آید. آشپزان روسی با تهیه این چاشنی لذیذ و خوش عطر، علاوه بر افزودن طعمی فوق العاده به غذاهای خود، لحظات شاعرانه ای را برای میهمانان خود به ارمغان می آورند. مردم کشور روسیه لقب سس عشق را به این ماده شگفت انگیز داده اند. آن ها با استفاده از شکر، سرکه، ترب کوهی و چغندر Khren horseradish sauce را تهیه می کنند. ترکیب این سس با غذاهای تهیه شده از گوشت، فوق العاده و بسیار اشتهاآور خواهد بود.

Universal Sauce

یکی از چاشنی هایی است که می توان لقب بهترین سس را در بین دیگر سس های موجود در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به آن داد. این سس با ترکیب جالبی از تمام مواد ترکیبی که ممکن است در دسترس آشپز یا مادر خانواده قرار داشته باشد، تهیه می شود. آن ها با توجه به میل و ذائقه شخصی افراد خانواده خود، از هر ماده خوراکی در ساخت آن بهره می برند. اما به طور معمول مردم کشور روسیه برای تدارک این سس جالب و لذیذ از موادی همچون گوجه فرنگی، سیر، کره، روغن زیتون، رب گوجه فرنگی و پنیر استفاده می کنند.

بیشتر مردم این کشور این طعم دهنده بی نظیر را در کنار غذاهایی مانند سیب زمینی های سرخ شده یا کباب شده، گوشت ها، پاستا، کباب بوقلمون، مرغ سوخاری و ... سرو می کنند. اما مصرف عمده آن زمانی است که بخواهند از ماهی استفاده کنند. این سس، بهترین و مناسب ترین چاشنی برای از بین بردن بوی بد ماهی و بخشیدن طعمی ایده آل و مطبوع به غذاهای تهیه شده از آن است. مردم کشور روسیه معتقد هستند که کافی است فقط یک بار هنگام مصرف ماهی، از این سس برای ایجاد طعم و عطری بهتر استفاده کنند، قطعا هرگز سراغ سس دیگری نخواهند رفت.

دسر

در گویش مردم باستان، Zaedkami به انواع دسرهای تهیه شده در رژیم غذایی مردم کشور روسیه اطلاق می شد که پس از هر وعده غذایی براساس ذائقه شخصی افراد خانواده، تهیه و مورداستفاده قرار می گرفت. در واقع در فرهنگ لغت مردم این کشور، Zaedkami به معنای خوراکی پس از غذا است که در تنوع جالب و قابل توجهی بوسیله آن ها آماده و سرو می شود.

Pirohi

ظرف های تهیه شده از انواع شیرینی های بومی، کمپوت های خوش طعم با تنوع بی نظیری از میوه ها، شیرینی های میوه ای، سیب و گلابی کبابی یا پخته شده، pirohi (نوعی از دامپلینگ تهیه شده از خمیری نرم که لابه لای آن را با انواع میوه، گوشت، سبزیجات و... پر کرده و با روش های متنوعی از جمله بخارپز یا سرخ کردن در روغن تهیه می شود) و مربای میوه مخصوصا توت فرنگی از جمله دسرهایی است که مردم کشور روسیه پس از میل کردن وعده غذای اصلی خود، از طعم لذیذ و به یادماندنی آن استفاده می کنند. در زیر به معرفی نمونه هایی از پرمصرف ترین دسرهای تهیه شده در رژیم غذایی مردم کشور روسیه می پردازیم:

پای سیب

پای سیب تهیه شده در کشور روسیه، یکی از شیرینی های طبخ شده در رژیم غذایی سنتی مردم این کشور به شمار می آید. مردم روسیه برای پخت این دسر شگفت انگیز از نکته مهم و باارزشی استفاده می کنند که از دلایل بی نظیر شدن طعم آن به حساب می آید. استفاده از Antonovka همان نکته کلیدی مهمی است که پای سیب روسی را در سراسر جهان ناب و متمایز ساخته است. مردم روسیه با اضافه کردن این ماده مهم، ترشی خفیف و دوست داشتنی را در کنار شیرینی خمیر پای، ایجاد کرده و طعم ترش و شیرین فوق العاده ای به پای سیب خود می بخشند. دسری که مطمئنا با امتحان کردن تنها تکه ای کوچک از آن، تا مدت ها طعم لذیذش را از یاد نخواهید برد. مردم روسیه برای تهیه پای سیب، از مواد دیگری مانند تخم مرغ، سیب ترش، آرد، نمک و برخی از چاشنی های معطر استفاده می کنند.

Chocolate Jelly (ژله شکلات)

یکی دیگر از دسرهای محبوب در رژیم غذایی مردم کشور روسیه، ژله شکلات است که به نظر می رسد شبیه به ژله های تهیه شده در کشور آمریکا است. با این تفاوت که در رژیم غذایی کشور آمریکا از ژله برای تزئین انواع نان و شیرینی استفاده می کنند درحالیکه ژله تهیه شده توسط مردم روسیه به تنهایی و مانند بسکمک از کشورهای دیگر هچون ایران، به عنوان دسر میل می شود. البته مردم کشور روسیه، در مقیاس کم تری نسبت به سایر کشورها از این خوراکی جالب و لذیذ استفاده می کنند. ژله شکلات نیز با ترکیب ژلاتین، آب سرد، آب جوش، مقداری پودر شکلات و برخی از ادویه های معطر و خوش طعم، تهیه می شود.

Fruit Salad (سالاد میوه)

ترکیب جالبی از انواع میوه های تازه و خوش طعم و ادویه های مخصوص بومی با یکدیگر، سالادی بی نظیر و بسیار لذیذ را برای مردم کشور روسیه به ارمغان آورده است. آن ها با استفاده از میوه هایی که معمولا در کشورشان رشد می کنند و همچنین با ذوق و سلیقه شخصی، این دسر سالم، تازه و خوش طعم را برای افراد خانه و حتی دوستان و آشنایان خود فراهم می کنند. تنوع زیادی از این خوراکی بی نظیر در رژیم غذایی مردم کشور روسیه وجود دارد که هر فردی با توجه به ذائقه شخصی خود، به تهیه آن می پردازد. اما معروف ترین سالاد میوه ای که مردم این کشور به عنوان دسر با وعده غذایی اصلی میل می کنند با مخلوطی از میوه هایی مانند پرتقال، آلو بخارا، موز، کیوی، سیب، گلابی و ماست تهیه می شود.

Kozinaki

در رژیم غذایی مردم کشور روسیه از Kozinaki به عنوان یک نوع از شکلات یاد می شود. محبوبیت این شکلات روسی به قدری است که در سراسر فروشگاه های این کشور، به راحتی و به میزان خیلی زیاد یافت می شود. آن ها عاشق این خوراکی لذیذ هستند و سعی می کنند که همیشه آن را تهیه کرده و مصرف کنند. مردم کشور روسیه معتقدند که تنها Kozinaki تهیه شده در فروشگاه ها از طعم عالی و مورد پسند آن ها برخوردار است و هرگز نمی توان در منزل خوراکی به کیفیت، طعم و عطر آنچه که در فرشگاه ها عرضه می شود، تهیه کرد.

تنوع زیادی از این شکلات پرطرفدار در رژیم غذایی مردم این کشور وجود دارد که توسط آشپزان حرفه ای تهیه می شود. اما رایج ترین آن، مخلوطی از دانه های خوراکی مانند دانه گل آفتاب گردان، مغز گردو، مغز لوزتین و بادام زمینی با عسل و شکر است که بیش ترین مصرف کننده را در بین انواع دیگر Kozinaki از آن خود کرده است.

Russian Fruit Cake

کیک میوه روسی، یکی دیگر از شاهکارهای آشپزان کشور روسیه است که نه تنها در این کشور بلکه در سراسر جهان معروف و بسیار پرطرفدار است. کیکی مملو از انواع میوه های خوش مزه با ترکیب هماهنگی از طعم، رنگ و عطر آن ها، که باعث خلق اثری هنری می شود و مردم کشور روسیه با میل کردن آن، لذتی وصف نشدنی را تجربه خواهند کرد. آشپزان کشور روسیه با استفاده از آرد سفید، انواع میوه های تازه، آجیل، خامه، شکر، شیر و تخم مرغ این کیک خوشمزه را تهیه می کنند. برش کوچکی از این دسر وسوسه انگیز همراه با یک فنجان قهوه یا چای تازه بسیار دوست داشتنی خواهد بود.

نان

در رژیم غذایی مردم کشور روسیه، نان از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان یکی از کالاهای مورجهانز و اساسی مردم این کشور از دیرباز تا به امروز شناخته می شود. اولین نان هایی که توسط مردم کشور روسیه تهیه می شد معمولا دارای طعم نمکی یا به اصطلاح خوش نمک بود. آن ها برای تهیه این نان سنتی از نوعی نوشیدنی سنتی، مخمر ترش یا تکه ای از خمیر کهنه که باعث تخمیر خمیر نان می شود، استفاده می کنند.

زمانی که به دلیل شروع جنگ جهانی و حضور روسیه در این اتفاق، قحطی و خشکسالی زیادی وارد سرزمین های کشاورزی این کشور شد، حتی یک تکه نان هم برای مردم این کشور نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا می کرد. بدتر از همه تخریب درختان که به از بین رفتن جنگل ها در این کشور انجامید و همچنین شکار نادرست و بی رویه حیوانات وحشی و خالی شدن رودخانه ها از انواع ماهی و در نتیجه کمبود گوشت در رژیم غذایی مردم این کشور، سبب افزایش اهمیت نان در رژیم غذایی این کشور شد.

در این کشور پخت نان با گندم سیاه به میزان بسیار زیادی صورت می گیرد که از گذشته تا امروز نیز، به همین منوال پیش رفته است. گویی مردم این کشور علاقه بسکمک به خوردن نان با گندم سیاه داشته و هیچ نان دیگری را به اندازه نان گندم سیاه، مصرف نمی کنند. در واقع همانگونه که طبق مستندات تاریخی مصرف گوشت در بین مردم کشور روسیه بسیار مهم و باارزش بوده و هیچ جایگزینی برای آن یافت نمی شود، در مورد نان سیاه یا نان تهیه شده از گندم سیاه نیز همین مسئله صدق می کند.

در هیچ دوره تاریخی نان های تهیه شده با گندم سفید نتوانسته اند محبوبیت نان های سیاه را بدست آورند. در قرن هفدهم میلادی، نان های تولیدی این کشور به 25 نوع مختلف از گندم سیاه و 30 نوع متفاوت از آرد جو رسید. نانوا های کشور روسیه از متخصص ترین و ماهرترین ها در حرفه پخت نان به شمار می آیند و شهرت آن ها در سراسر جهان زبانزد مردم است. به گونه ای که گاهی اوقات سفیر دیگر کشورها برای ادای احترام و ابراز محبت به مافوق و سیاستمداران کشورش، از بهترین نان های تولیدی در کشور روسیه اهدا می کند.

مدت زمان زیادی، نان های تهیه شده در این کشور، با استفاده از آرد گندم پخت می شد. به همین دلیل این ماده حیاتی و مغزی باید علاوه بر طعم و کیفیت عالی، از ظاهری مناسب نیز برخوردار بوده و با داشتن عطری بی نظیر در نظر دیگران مطبوع و خوش پسند بود. چرا که در اقتصاد کشور روسیه، نان نقش بسیار مهم و قابل توجهی را به عهده دارد. بنابراین بیش از دویست نوع مختلف از نان با عطرهای متفاوت و اشتهاآور در این کشور تهیه می شود. استادان پخت نان، برای بهتر شدن عطر و طعم محصولات خود، از گشنیز، دانه های زیره سیاه، وانیل و دیگر چاشنی های بومی بهره می برند. در ادامه چند نوع از معروف ترین و در عین حال محبوب ترین نان های تولیدی در این کشور را به شما معرفی می کنیم.

Black Bread (نان سیاه)

نان سیاه یکی از مشهورترین و پرمصرف ترین نان هایی است که در کشور روسیه طبخ می شود. این نان که به دلیل رنگ سیاه آن به نان سیاه مشهور است، در قرون گذشته نیز توسط پیشینیان روسی تهیه و مصرف می شد. به نظر می رسد که علاوه بر طعم خاص آن، عطر متفاوت، کیفیت و ترد بودن آن نیز از دلایل محبوبیت نان سیاه بین مردم کشور روسیه باشد. آن ها با استفاده از آرد گندم، نمک، شیره قند سیاه، آب سرد، سرکه، کره، نشاسته ذرت، پودر قهوه و دانه های زیره سیاه این نان خوش طعم را طبخ کرده و میل می کنند.

Easter Bread (نان یک شبنه پاک)

نانی که به صورت پیچ یا گرد تهیه می شود. این نان در گذشته توسط کلیسای ارتودکس در کشورهایی مانند روسیه، بلاروس، بلغارستان، رومانی، اکراین، گرجستان و صربستان طبخ می شد. این نان نوعی از یک نان پیچ است که معمولا قبل از وعده صبحانه و به صورت روزانه مصرف می شود. آشپزان کشور روسیه این نان را به اشکال گرد، استوانه ای، پیچ و حتی گاهی اوقات درون پیمانه مخصوص یا فنجان پخت کیک طبخ می کنند.

در گذشته این نان خوش طعم را اغلب با پنیر مخصوصی که روی آن آغشته می شود، میل می کنند. نان فنجانی نسبت به سایر نان ها بیش تر تهیه و عرضه می شود. معمولا روی آن را با شکلات های رنگی ریز و گاهی اوقات میوه های خردشده تزئین می کنند.

وعده های غذایی

مردم کشور روسیه عقاید خاص خودشان را در مورد چگونه خوردن وعده های غذایی دارند که در نوع خود جالب و شنیدنی است. آن ها علاقه بسکمک به خوردن غذاهای خانگی دارند و به ندرت از سوپرمارکت یا فروشگاه ها به خرید وعده غذایی خود می پردازند. در رژیم غذایی مردم کشور روسیه سه وعده غذایی مهم وجود دارد که شامل صبحانه، ناهار و شام می شود.

البته خوردن سیب زمینی در این کشور دارای اهمیت زیادی است که به اندازه یک وعده غذایی اصلی موردتوجه قرار می گیرد و معمولا هر زمان از روز که سیب زمینی را در انواع مختلف مانند پخته، کبابی و سرخ شده تهیه کنند، به هیچ عنوان خوردن آن را از دست نخواهند داد.

صبحانه: اولین وعده غذایی

مردم کشور روسیه معمولا وعده غذایی صبحانه را در ساعاتی بین هفت تا هشت صبح درست قبل از اینکه منزلشان را به قصد محل کار ترک کنند، میل می کنند. kasha (نوعی از پوره که از دانه های متفاوت تری نسبت به آن تهیه می شود)، Butterbrots (نوعی ساندویچ که فقط با یک برش از نان و مقداری کره یا برش نازکی از گوشت هام تهیه می شود)، تخم مرغ نیمرو شده یا آب پز، tvorog (چیزی شبیه به پنیر روستایی) و صبحانه متشکل از غلات از جمله خوراکی هایی هستند که مردم کشور روسیه هنگام وعده صبحانه از آن ها استفاده می کنند.

Kasha

البته شمار بسکمک از آن ها یک برش از نان تست به همراه پنیر و یک لیوان آب میوه را به خوردن خوراکی های دیگر در وعده صبحانه ترجیح می دهند. و اما قهوه و چای، یکی از ضروری ترین نوشیدنی هایی به شمار می فرایند که بیشتر مردم روسیه از نوشیدن آن ها لذت می برند.

ناهار اصلی ترین وعده غذایی

به نظر می رسد ناهار وعده اصلی در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به شمار می آید. در طول مدتی که مردم روسیه مشغول کارکردن در محل کار خود هستند، یک ساعت از آن را به صرف وعده ناهار اختصاص می دهند؛که معمولا از ساعت 1:00 تا 3:00 بعدازظهر به طول می انجامد. در این موقع از روز، بسکمک از رستوران ها یا کافی شاپ های کشور روسیه، به مشتریان خود غذاهای ویژه ای را عرضه می کنند. از ویژگی این مکان ها می توان به ارزان بودن یک وعده غذایی که عمدتا کمتر از 10 دلار می شود، اشاره کرد.

ناهار سنتی کشور روسیه

ناهار سنتی در رژیم غذایی مردم کشور روسیه شامل غذاهایی مانند یک سوپ داغ که به عنوان اولین بخش از غذا در نظر گرفته می شود، گوشت همراه با سیب زمینی، حریره یا پاستا به عنوان دومین بخش غذا، و سومین قسمت از وعده ناهار سنتی در این کشور را انواع کمپوت (از پختن میوه های تازه بدست می آید) و برخی از نوشیدنی های رایج مثل قهوه، چای، آب میوه و شکلات به همراه مقداری کیک که بر مبنای ذائقه شخص انتخاب می شود، تشکیل می دهد.

بسکمک از افرادی که در قهوه فروشی کار می کنند، برای صرف وعده ناهار خود به رستوران یا کافی شاپ های مجاور محل کار خود رفته و در آنجا غذایی را که از خانه به همراه خود آورده اند، می خورند. برخی از شرکت ها نیز مستقیما از رستوران یا کافی شاپ برای کارمندان خود غذا سفاش می دهند.

شام سومین وعده غذایی

شام یکی دیگر از وعده های اصلی غذایی در کشور روسیه به شمار می آید. به طوری که دومین وعده بزرگ بعد از ناهار محسوب می شود. زمانی که تمام اعضای خانواده از محل کار یا مدرسه به خانه باز می گردند، شام را در کنار یکدیگر میل می کنند. آن ها معمولا این بخش مهم از وعده های غذایی را در ساعات 7 تا 8 شب صرف می کنند. برای بسکمک از مردم کشور روسیه، شام فرصتی است برای اینکه تمامی اعضای خانواده علاوه بر صرف وعده غذایی در کنار یکدیگر به تماشای تلویزیون، صبحت در مورد مسائل روزمره و گوش دادن به اخبار نیز بپردازند.

از رایج ترین غذاهایی که در هنگام شام میل می شود، می توان به یک یا دو خوراکی اشتهاآور که معمولا قبل از بخش اصلی مصرف می شود و پس از آن به غذای اصلی اشاره کرد. اغلب سیب زمینی، گوشت یا ماهی، غذاهای وعده شام را تشکیل می دهند. نوشیدن چای همراه با شکر یا مربا از عادات غذایی مردم کشور روسیه است که تحت هیچ شرایطی آن را ترک نخواهند کرد.

کشور روسیه علاوه بر داشتن سرزمینی پهناور، آب و هوایی نسبتا سرد و پوشش جنگلی ممتاز، از رژیم غذایی اصیل، مغزی و جالبی برخوردار است که باعث شهرت و محبوبیت آن در سراسر جهان شده است. در این مقاله نیز سعی شد تا مطالبی جامع را در مورد رژیم غذایی مردم این کشور برای شما عزیزان ارائه دهیم. قطعا با نظرات شما دوستان خبرنگارانیی، علاوه بر درک نقاط ضعف و قوت این مقاله، کمک شایانی در ارائه هرچه بهتر مقالات بعدی دریافت خواهیم کرد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: کجارو / masterrussian.com / bridgetomoscow.com / ruscuisine.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2745

به "رژیم غذایی مردم کشور روسیه (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مردم کشور روسیه (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید