راه های سفیدی دندان؛ برای سفید شدن دندان چی خوبه؟

به گزارش مجله هاستفا، راه های سفیدی دندان؛ برای سفید شدن دندان چی خوبه؟ کافی است یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان بگذارید و به مدت 5 تا 20 دقیقه بین دندان ها بچرخانید یا چند قطره از آن را به خمیردندان تان اضافه کنید. راه دیگر استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان ها این است که گوشه یک حوله کوچک و تمیز را به روغن نارگیل آغشته کنید و روی دندان ها بمالید. روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی بوده و برای محافظت و تمیز کردن لثه ها نیز بسیار عالی است.

راه های سفیدی دندان؛ برای سفید شدن دندان چی خوبه؟

خبرنگاران| زردی دندان در گذر زمان کاملا طبیعی است و نشان از بیماری نیست. غذایی که ما میخوریم، باعث تجمع طبیعی باکتری در لابه لای مینای دندان و دهان می گردد اسید موجود در غذا سبب زردی دندان می گردد.

به گزارش خبرنگاران؛ دندان ها به ناچار و طی یک فرایند طبیعی با افزایش سن، آغاز به زرد شدن می نمایند. اما طیف وسیعی از استراتژی ها و راهکار ها می توانند فرایند زرد شدن دندان ها را کندتر نموده و حتی آن را معکوس نمایند. در حالی که کیت های سفید نماینده دندان در بیشتر داروخانه ها به راحتی در دسترس است، بسیاری از دارو های طبیعی وجود دارند که می توانند به از بین بردن لکه ها و محافظت از مینای دندان یاری نمایند.

دندان ها به دو دلیل زرد می شوند که هر دو علت با افزایش سن تشدید پیدا می نمایند:

لایه بیرونی دندان ها از مینای دندان تشکیل شده است. مینا لایه ای تقریباً سفید رنگ است و از ساختار عمیق تر دندان محافظت می نماید. در زیر مینای دندان لایه ای دیگر به نام عاج قرار گرفته است که به رنگ زرد مایل به قهوه ای است. هنگامی که لایه مینای دندان نازک یا از بین می رود، دندان ها شما زرد به نظر می رسند. مصرف غذاهای اسیدی، بیماری لثه و فرایند پیری می توانند مینای دندان را از بین ببرند.

غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه، می توانند دندان ها را لکه دار نمایند. برخی از این غذاها و نوشیدنی ها مینای دندان را هم پوشانده و باعث افزایش زردی آن می گردد. از دیگر مواردی که میتوانند باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شوند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و یا حتی مصرف انواع خاصی از آنتی بیوتیک است.

راه هایی برای سفید شدن دندان ها

بهترین راه سفید کردن دندان ها این است که بعد از هر بار خوردن و آشامیدن دندان هایتان را مسواک بزنید، هرچند همواره هم کار راحتی نیست! و بسته به اینکه هنگام خوردن یا نوشیدن کجا هستید (مثلا در مدرسه یا در محل کار) ممکن است کار دشواری باشد.

اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف زیاد قهوه و نوشابه، بهبود شرایط بهداشت دهانی و تغذیه درست به پیشگیری از زرد شدن دندان ها یاری می نماید. اگر عادت دارید مدام نوشابه بنوشید، بهتر است از نی بهره ببرید. بعد از نوشیدن نوشابه های شیرین یا اسیدی، حتما مقداری آب میل کنید. سعی کنید مصرف نوشابه را به حداقل برسانید تا از عوارض آن مصون بمانید.

بیشتر غذا ها دندان را لک نمی نمایند، اما اگر به نوشیدن قهوه یا کشیدن سیگار عادت دارید نباید دور از انتظارتان باشد که به مرور زمان دندان هایتان تغییر رنگ بدهند. بهتر است هر سه ماه یک بار دندان هایتان را جرم گیری کنید و این راهکار های خانگی را نیز به کار ببرید.

هیدروژن پروکسید یا آب اکسیژنه یک اکسنده آنتی باکتریال است که پاک نماینده ای بسیار عالی برای دهان و لثه به شمار می رود و جرم ها و میکروب ها را از دهان می زداید. می توانید با استفاده از هیدروژن پروکسید و آب (نیمی آب و نیمی هیدروژن پروکسید) یک دهان شویه خوب بسازید. این محلول را یک دقیقه در دهان بچرخانید و سپس آبکشی کنید. تحقیقات نشان داده است هیدروژن پروکسید مانند یک گندزدای آنتی باکتریال طبیعی عمل می نماید و با حذف باکتری های مضر، دهان را خوشبو می نماید.

بنا به گزارش Dentistry Network، امروزه هیدروژن پروکسید در دندان پزشکی کاربرد های زیادی دارد که رایج ترین آن ها سفید کردن دندان ها است. همچنین این ماده به طور طبیعی از بیماری های لثه مانند چرک و تورم پیشگیری می نماید.

روش دیگر استفاده از هیدروژن پروکسید این است که مقدار کمی از آن را با کمی جوش شیرین ترکیب کنید تا خمیر مانند گردد. با این خمیر می توانید جرم دندان هایتان را پاک کنید. مقاله ای که در Journal of Dentistry منتشر شده می گوید: نتایج به دست آمده از پنج مطالعه بالینی کنترل شده روی بیش از 270 نفر نشان داد خمیردندان های حاوی جوش شیرین نسبت به خمیردندان های معمولی فاقد جوش شیرین، خیلی بهتر و بیشتر جرم دندان ها را رفع می نمایند.

نتایج به دست آمده از ارزیابی سطح دندان های بیماران (نزدیک گونه ها، نزدیک زبان، اتصال به لثه و پشت و جلوی دندان) نیز نشان داد که استفاده از محصولات دارای جوش شیرین، جرم و پلاک های دندان را به میزان بیشتری کاهش داده است.

روش درست استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها این است که طبق روال معمول، اول دندان ها و مخصوصا پشت آن ها را به خوبی مسواک بزنید. جوش شیرین ماده ای زبر است، مانند کاغذ سمباده، بنابراین حتما مقدار کافی هیدروژن پروکسید با آن ترکیب کنید تا به مینای دندان هایتان آسیب نزند. این نکته بسیار مهم است، چون مینای دندان قابل ترمیم نیست. خمیری که درست می کنید باید از کِرِم هم نرم تر باشد. این خمیر را حدود 30 ثانیه روی دندان هایتان بمالید و سپس به خوبی آبکشی کنید.

آیا واقعا روغن نارگیل دندان ها را سفید می نماید؟ بله. چرخاندن روغن نارگیل در دهان یا همان غرغره کردن آن، یکی از شیوه های خانگی سفید کردن دندان هاست. تعداد زیادی از کسانی که این روش را امتحان نموده اند تأیید کردند که استفاده از روغن نارگیل بعد از مسواک زدن، دندان هایشان را سفیدتر و سالم تر نموده است.

کافی است یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان بگذارید و به مدت 5 تا 20 دقیقه بین دندان ها بچرخانید یا چند قطره از آن را به خمیردندان تان اضافه کنید. راه دیگر استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان ها این است که گوشه یک حوله کوچک و تمیز را به روغن نارگیل آغشته کنید و روی دندان ها بمالید. روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی بوده و برای محافظت و تمیز کردن لثه ها نیز بسیار عالی است.

مقاله ای که در Journal of Contemporary Dental Hygiene منتشر شده می گوید: غرغره کردن روغن های خوراکی (oil- pulling therapy) راهکاری طبیعی و بی خطر برای سفید کردن دندان هاست که هیچ عارضه جانبی ندارد؛ بنابراین می توان آن را به عنوان یک درمان پیشگیرانه در خانه و برای حفظ بهداشت دهان به کار برد.

حتما با خواص سرکه سیب آشنا هستید. سرکه سیب یک آنتی باکتریال طبیعی است که دهان و دندان را تمیز می نماید، پس منطقی است که بتواند لکه های سرسخت روی دندان ها را هم از بین ببرد. سرکه سیب مخصوصا در پاک کردن لکه های ناشی از قهوه و نیکوتین بسیار مفید است. مطالعات نشان داده است سرکه سیب به عنوان یک سفیدنماینده طبیعی می تواند به خوبیِ محصولات تجاری لکه های روی دندان ها را از بین ببرد. برخی ها می گویند بعد از استفاده از سرکه سیب، دندان هایشان طوری به نظر رسیده که انگار آن ها را به طور حرفه ای و با مراجعه به دندان پزشک سفید نموده اند.

راز سرکه سیب چیست؟ سرکه سیب حاوی ترکیباتی مانند اسید استیک، پتاسیم، منیزیم، پروبیوتیک ها و آنزیم هایی است که میکروب ها (باکتری های مضر و خطرناک) و جرم ها را نابود و همزمان رشد باکتری های مفید یعنی همان پروبیوتیک ها را تسریع می نماید. از آنجا که سرکه سیب به طور طبیعی خاصیت اسیدی دارد، پلاک یا سایر مواد چسبیده به دندان ها را تجزیه می نماید. PH سرکه سیب لکه های دندان را از بین می برد و آن ها را سفید می نماید.

کلید مؤثر بودن استفاده از سرکه سیب برای سفید کردن دندان ها این است که به طور مستمر از آن بهره ببرید؛ باید حداقل یک ماه مداوم از آن بهره ببرید تا بهترین نتیجه را به دست بیاورید. اما مواظب باشید؛ چون سرکه سیب نوعی اسید است که اگر زیاد از آن بهره ببرید یا سفت و سخت آن را به دندان ها بمالید به مینای دندان تان آسیب می زند.

سرکه سیب را حدود یک دقیقه با انگشت روی دندان ها بمالید، سپس با آب یا دهان شویه هیدروژن پروکسید دهان تان را آبکشی کنید. بعد از استفاده از سرکه سیب باید مجددا با خمیردندان معمولی دندان ها را مسواک بزنید و دهان تان را خوب آبکشی کنید. بهتر است از خمیردندان بدون فلوراید بهره ببرید.

درست مانند سرکه سیب، پوست مرکباتی چون لیموترش، پرتقال یا عصاره لیموترش که حاوی اسیدهای مفید است نیز در سفید کردن دندان ها مؤثرند. این مرکبات به طور کلی بسیار پرخاصیت هستند اما اگر بیش از حد مصرف شوند، خاصیت اسیدی زیاد آنها ممکن است به مینای دندان آسیب بزند. بعد از استفاده از پوست لیموترش یا پرتقال روی دندان ها، همواره دهان تان را به خوبی آبکشی کنید تا به عوارض آن دچار نشوید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از دهان شویه هیدروژن پروکسید بهره ببرید.

گفته می گردد برخی افراد مشهور دندان هایشان را با خوراکی های سالمی مثل توت فرنگی سفید و درخشان می نمایند. توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های مفید و ترکیبات دیگری است که برای سلامت دندان ها مفید است. اما این تنها توت فرنگی نیست که با بالارفتن سن به حفظ ظاهر دندان هایتان یاری می نماید بلکه کیفیت تغذیه عمومی تان نیز ارتباط تنگاتنگی با سلامت دندان هایتان دارد. غذاهایی که یاری می نمایند لثه و دندان ها قوی و سالم بمانند و از بیماری ها و علائم سال خوردگی دور شوند شامل موارد زیر است:

  • منابع کلسیم مانند ماست یا شیر؛
  • غذاهای سرشار از منیزیم و پتاسیم مانند سبزیجات برگ تیره، سیب یا گلابی؛
  • تخم مرغ محلی؛
  • قارچ؛
  • سیب زمینی شیرین، هویج و کدوحلوایی؛
  • کرفس؛
  • مغزهایی مانند گردو و بادام.

زغال فعال نوعی زغال است که روزنه های بسیار ریز دارد و می تواند مواد مایع مانند آب را از داخل خود عبور بدهد. اساسی ترین تفاوت میان زغال فعال و زغال معمولی وجود این روزنه هاست. از زغال فعال برای به دام انداختن سموم بدن استفاده می گردد که می تواند با جذب پلاک ها و ذرات میکروسکوپی که عامل لک شدن دندان ها هستند، دندان هایتان را سفید کند.

یک مسواک مرطوب را به پودر زغال فعال آغشته کنید و مسواک بزنید، مخصوصا قسمت هایی که لکه های بیشتری دارد. سپس با چند جرعه آب و چرخاندن آن در دهان، به خوبی آبکشی کنید تا وقتی که آبی که از دهان بیرون می ریزید شفاف باشد. بهتر است دو تا سه بار در هفته با زغال فعال مسواک بزنید اما اگر روکش، کاپ یا ونیر (لمینت) چینی دارید، این راهکار مناسب شما نیست.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرادید
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6460

به "راه های سفیدی دندان؛ برای سفید شدن دندان چی خوبه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های سفیدی دندان؛ برای سفید شدن دندان چی خوبه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید