خبرنگاران چرا باید به میزان کافی آب بنوشیم؟

به گزارش وبلاگ چارلز، تهران- خبرنگاران- مطالعات مختلف نشان می دهد نوشیدن آب کافی موجب حفظ هوشیاری و شادابی می گردد. همچنین میزان حوصله و حالات اخلاقی افراد ارتباط مستقیمی با میزان آب مصرفی وی در طول روز دارد.

خبرنگاران چرا باید به میزان کافی آب بنوشیم؟

مطالعات مختلفی در خصوص تاثیر نوشیدن آب کافی بر سلامت فیزیکی و روحی انجام شده است. در این تحقیقات معین شد کمبود مصرف آب علاوه بر این که عامل سردرد، تشنگی، خواب آلودگی و اختلال در تمرکز است، موجب کاهش رضایت، آرامش، احساسات مثبت، نشاط و فعالیت فیزیکی می گردد. در حالی که مصرف آب کافی خستگی، سکون، گیجی، تشنگی و خواب آلودگی را کاهش می دهد.

بر اساس این تحقیقات به طور متوسط مصرف روزانه 2.5 لیتر (در حدود 10.5 لیوان) آب در طول روز برای دستیابی به بهترین نتیجه کافی است.

بوی بد دهان، یبوست و سوء هاضمه، میل شدید و ناگهانی به غذا، احساس خستگی و بی حالی، درد مفاصل و عضلات، گرفتگی عضلات و افزایش ضربان قلب مهمترین علایم کم آبی بدن هستند.

دو سوم وزن بدن از آب تشکیل شده است. تمام سلول ها، اعضا و بافت های بدن برای عملکرد و ادامه حیات به آب وابسته هستند.

بعضی از مهمترین وظایف آب در بدن عبارتند از:

- به حفظ تعادلات مایعات بدن یاری می نماید

-دمای بدن را تنظیم می نماید

-حرکات مفاصل را روان می نماید

-از مفاصل، ستون فقرات و بافت ها محافظت می نماید

-به دفع سموم و مواد زاید بدن یاری می نماید

-یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی و نشاط پوست است

-به هضم غذا یاری می نماید

-سبب کاهش وزن می گردد

-به جذب مواد مغذی در بدن یاری می نماید

-از تمام اعضای حیاتی بدن محافظت می نماید

-به تبدیل غذا به انرژی یاری می نماید

-اکسیژن را مرطوب می نماید تا برای تنفس قابل استفاده گردد

-به حمل مواد مغذی و آب به سلول ها یاری می نماید

-عملکرد کلیه ها به آب وابسته است

ممکن است بر اثر شرایطی خاص مانند تعرق زیاد، اسهال و استفراغ، دیابت، فعالیت شدید فیزیکی و تکرر ادرار، بدن آب بیشتری از دست دهد.

بعضی از مهمترین علایم کم آبی بدن عبارتند از :

-سردرد و سرگیجه

کاهش آب بدن می تواند به کاهش آب احاطه کننده مغز منجر گردد. نقش مایع دربرگیرنده مغز، جلوگیری از ضربه و تکان مغز است.

بر اساس گزارشی که به تازگی در کتاب Clinical Neurology منتشر شده، میگرن و سردردهای تنشی بر اثر کم آبی تشدید می شوند.

-عدم تمرکز

بیش از 75 درصد مغز از آب تشکیل شده است و فراموشی، کاهش حافظه و عدم تمرکز، از مهمترین علایم کم آبی بدن محسوب می شوند. مطالعات نشان می دهد کم آبی مغز در احساس خستگی، استرس و نوسانات خلقی نیز نقش دارد.

-بوی بد دهان

کاهش آب سبب کاهش بزاق و افزایش باکتری در حفره دهان می گردد و همین امر بوی بد دهان را به دنبال دارد.

-یبوست و سوء هاضمه

نقش آب در سیستم گوارشی مانند روان کننده است و سبب انعطاف پذیری دستگاه گوارشی می گردد.

-میل شدید و ناگهانی به غذا

گاهی تشنگی سبب ارسال سیگنال های غلط به مغز می گردد و فرد احساس گرسنگی می نماید. از طرفی برهم خوردن تعادل مایعات و الکترولیت بدن، تمایل به مصرف غذاهای شور را افزایش می دهد.

-احساس خستگی و بی حالی

کاهش آب بدن می تواند به کاهش فشار و اکسیژن خون منجر گردد که خواب آلودگی، خستگی و بی حالی را به دنبال دارد.

-درد مفاصل و عضلات

حدود 80 درصد مفاصل و عضلات از آب تشکیل شده است و درد عضلات و مفاصل می تواند یکی از نشانه های کم آبی بدن باشد.

-تغییر رنگ و کاهش ادرار

-گرفتگی عضلات

-پوسته پوسته شدن لب و اطراف دهان

-افزایش ضربان قلب

-خشکی مو و پوست

-خشکی دهان

برای هیدراته کردن بدن، مصرف حداقل هشت لیوان آب در روز و سبزیجات و میوه های تازه لازم است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS One منتشر شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران چرا باید به میزان کافی آب بنوشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا باید به میزان کافی آب بنوشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید