خبرنگاران بخش کشاورزی پیشران اقتصادی ملی است

به گزارش مجله هاستفا، تهران - خبرنگاران - عضو هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: ویژگی ها و ظرفیت های بخش کشاورزی با توجه به دانش منابع انسانی، دانش بنیانی کشور و ظرفیت عظیم اشتغال زایی، آن را در زمره پیشران های اقتصاد ملی قرار می دهد.

خبرنگاران بخش کشاورزی پیشران اقتصادی ملی است

به گزارش روز چهارشنبه ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، این مطلب را محمدجواد ایروانی در همایش مجازی بررسی علل و عوامل ارتقا و کارآمدی زنجیره های تامین با رویکرد جهش در تولید با حضور 200 نفر از مدیران شرکت های برتر حوزه کشاورزی و امنیت غذایی کشور به همت دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت برگزار شد، مطرح نمود.

وی در این همایش اضافه نمود: ویژگی ها و ظرفیت های بخش کشاورزی با توجه به دانش منابع انسانی، دانش بنیانی کشور و ظرفیت عظیم اشتغال زایی آن را در زمره پیشرانهای اقتصاد ملی قرار می دهد.

ایروانی ادامه داد: شرایط مالی پساکرونایی در جهان نیز اهمیت راهبردی امنیت غذایی را بیشتر کرده، ممنوعیت صادرات مواد غذائی و دارویی از علائم افول جهانی سازی و شروع حمایت گرایی توسط لیبرال ترین کشورهاست، ولی اقتصاد مقاومتی در کشور ما تدبیر شایسته ای بود که از سال 1392 ابلاغ شد و بایستی به سرعت اجرائی گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه نمود: اقدامات راهبردی برای تأمین جهش تولید از جمله تسهیل در صنایع تبدیلی و تکمیلی، هدایت منابع بانکی برای تأمین منابع مالی موردنیاز بخش کشاورزی باید از ابتدای سال تبیین و ابلاغ گردد.

ایروانی گفت: اصولاً در شرایط کنونی اقتصاد ایران پایداری تولید هر محصول و مصنوع در صورتیکه صادراتی گردد تضمین کننده کاهش قیمت تمام شده تولید و بالا بردن کیفیت و استاندارد محصول و نیز برندسازی است و برای تحقق این امر نقش دولت بعنوان مقررات گذار حیاتی است

همچنین در این همایش، دکتر بهروز کریمی عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اهمیت مدیریت زنجیره تامین در دستیابی به جهش تولید مراحل تحول جهت نیل به زنجیره تامین مطلوب را بیان داشت. وی همچنین با اشاره به ویژگی ها و خصوصیات زنجیره تامین در صنایع غذایی و کشاورزی، مسائل موجود در این بخش را نیز برشمرده و به برخی راهکارهای رفع مسائل و موانع نیز اشاره نمود.

دکتر سجاد شکوهیار عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دیگر سخنران این همایش مجازی نیز با موضوع مدیریت ریسک در زنجیره تامین مواد غذایی و کشاورزی به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به مبانی شناسایی ریسک ها و ریسک های موجود در مدیریت زنجیره تامین ، راهکارهای مدیریت این ریسک ها را برشمرده و به بیان اقدامات عملی در مدیریت زنجیره تامین با رویکرد جهش تولید پرداخت.

علیرضا عظیمی مدیرعامل هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز با ارائه گزارشی از اقدامات شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر گفت: این شرکت به عنوان هلدینگ تخصصی کشاورزی ذیل گروه توسعه مالی تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام در سال 1393 در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و با هدف کمک به تامین امنیت غذایی، اشتغالزایی و سرمایه گذاری در مناطق محروم کشور در بخش های تولیدات گیاهی، دامی و صنایع غذایی با رویکرد دانش بنیان و حل گره های اصلی در حوزه اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی تأسیس شد.

وی با برشمردن بخشی از دستاوردهای این شرکت در زمینه های زراعت، باغبانی، گلخانه و پرورش دام و طیور گفت: اجرای طرح مشارکتی پرواربندی دام سنگین به منظور تامین بخشی از گوشت مورد نیاز کشور به ظرفیت 240 هزار رأس و تولید سالیانه 18هزارتن گوشت قرمز در استان سیستان و بلوچستان به منظورمحرومیت زدایی و اشتغالزایی،ایجاد عظیمترین مرکز اصلاح و پرورش دام سبک در مزرعه لاله آراد به ظرفیت 40 هزار رأس به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی دام داخلی و پشتیبانی از طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در حوزه دام سبک، اجرای طرح تولید شیر در دامداری های مکانیزه با ظرفیت سالانه 100هزار تن، اجرای طرح پرواری دو هزار قطعه شترمرغ، 6 هزار قطعه جوجه کشی و تکمیل زنجیره تولید در منطقه تایباد استان خراسان رضوی از اهم خدمات این شرکت در حوزه دام و طیور یوده است.

مدیرعامل شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر درخصوص خدمات مهم این شرکت درحوزه تولیدات گیاهی نیز گفت: راه اندازی گلخانه هیدروپونیک و مکانیزه 15 هکتاری در زرندیه ساوه و توسعه تا 50 هکتار و همچنین ایجاد واحد تولید بذور هیبریدی محصولات سبزی و صیفی در راستای جلوگیری از واردات بی رویه بذور، ایجاد باغات مثمر(گردو ، پسنه ، بادام) به میزان 300 هکتار، اجرای طرح تولید محصولات زراعی (غلات، صیفی جات، زعفران) به میزان 10 هزار تن در سال، کمک به افزایش تولید نهاده های دامی (ذرت ، جو و کنجاله) و دانه های روغنی، با افزایش بهره وری در دیم زار ها جهت جلوگیری از واردات ازجمله خدمات ستاد اجرایی فرمان امام دراین حوزه است.

عظیمی اضافه نمود: شروع عملیات احداث عظیمترین و مدرن ترین کارخانه تولید شکر سفید به ظرفیت 220 هزار تن در سال واقع در استان خوزستان، اجرای طرح خوراک دام به ظرفیت 1500 تن در سال واقع در منطقه تایباد استان خراسان رضوی، برنامه ریزی جهت احداث کارخانه تولید کره به میزان 6000 تن در سال به جهت کاهش واردات نیز ازجمله دستاوردهای این هلدینگ در حوزه صنایع غذایی است.

وی با اشاره به ورود هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام به حوزه دانش بنیان اضافه نمود: همکاری با جهاد دانشگاهی در پروژه دانش بنیان انتقال جنین دام و تولید خارج رحمی جنین از گاوهای ممتاز نژاد شیری، گوشتی و دو منظوره، ایجاد واحد تولید علوفه هیدروپونیک به منظور افزایش تولید در واحد سطح و صرفه جویی در مصرف آب، اصلاح نژاد دام های بومی سبک کشور به جهت افزایش راندمان تولید، تولید بذور هیبریدی سبزی و صیفی گلخانه ای به منظور افزایش توان داخلی تولید نیز از دیگر خدمات ستاد اجرایی در حوزه استراتژیک کشاورزی کشور است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4000

به "خبرنگاران بخش کشاورزی پیشران اقتصادی ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بخش کشاورزی پیشران اقتصادی ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید