تداوم خدمت رسانی به کشاورزان

به گزارش مجله هاستفا، رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در تبادل نظر اختصاصی خبرنگاران با اشاره به اقدامات حمایتی و جهادی این شرکت در امسال گفت: حمایت از کشاورزان و نهادهای کشاورزی از مهم ترین وظایفی است که بر عهده داریم و در این راستا با تمام وجود در خدمت کشاورزان عزیز هم استانی برای رونق و شکوفایی بخش کشاورزی هستیم...

تداوم خدمت رسانی به کشاورزان

رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در مصاحبه اختصاصی خبرنگاران بوشهر با اشاره به اقدامات حمایتی و جهادی این شرکت در امسال گفت: حمایت از کشاورزان و نهادهای کشاورزی از مهم ترین وظایفی است که بر عهده داریم و در این راستا با تمام وجود در خدمت کشاورزان عزیز هم استانی برای رونق و شکوفایی بخش کشاورزی هستیم.

مهندس شاپور رضایی افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر وظیفه تامین و تدارک کود های شیمیایی را برعهده دارد و خوشبختانه با وجود پتروشیمی عظیمی که در عسلویه وجود دارد ما نقش خوبی را در این قضیه اجرا نموده ایم.

وی افزود:بیش از 3 میلیون تن کودهای شیمیایی (ازته، فسفاته و پتاسه) مورد احتیاج بخش کشاورزی و کشاورزان کشور است . از 2 میلیون و 400 تن اوره مورد احتیاج کشور حدود 50 درصد آن از پتروشیمی عسلویه تامین می گردد که در واقع سهمیه استان بوشهر از محل پتروشیمی عسلویه 956 هزار تن است .در واقع 80 درصد آن را ما تأمین می کنیم و 20 درصد را تعاون روستایی تامین می نماید .

رضایی ادامه می دهد:تا امروز 857 هزار و 700 تن به نقاط مختلف کشور ارسال شده است که 90 درصد از سهمیه ابلاغیه به استان بوشهر از محل پتروشیمی عسلویه تامین شده است. با این حساب نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 40 درصد ما افزایش برداشت داشتیم (برداشت به مفهوم اخذ سهمیه از پتروشیمی) .

رییس شرکت خدمات حمایتی استان بوشهر گفت:حدود 12 هزار و 850 تن از 13هزار و 103 تن که به شرکت خدمات حمایتی استان بوشهر ابلاغ شده بود تامین و در دسترس کارگزاران قرار گرفته و آنها نیز به کشاورزان تحویل داده اند. معادل 98 درصد سهمیه استان بوشهر را نیز توانستیم تامین کنیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم. ذخیره سازی کود شیمیایی نیز صورت گرفته است و 3250 تن در انبار های سازمانی موجود می باشد به این ترتیب که 1070 تن اوره، 1230 فسفاته و 950 پتاسه ذخیره سازی شده و در صورت احتیاج کشاورزان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

شاپور رضایی خاطر نشان کرد:از دیگر اقدامات این شرکت می توان به طرح خودکفایی کودهای کشاورزی در سطح کشور اشاره نمود .در حال حاضر مهندس رسولی، مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشور متولی و مجری این موضوع شدند تا کودهای فسفاته مثل کودهای اوره را در کشور فراوری و تامین نمایند.خوشبختانه این کار آغاز شده است، از جمله تامین خاک که 500هزار تن خاک در سطح کشور تامین شده است که حدود 50 هزار تن آن در استان بوشهر تامین می گردد.

وی افزود:خوشبختانه استان بوشهر یکی از نقاط مهم کشور است که دو کارخانه فراوری کود فسفاته درحال راه اندازی دارد که یکی از آنها البته راه اندازی شده ولی با ظرفیت کامل کار نمی نماید دومین کارخانه هم راه اندازی خواهد شد که در این صورت 50% فسفاته کشور را استان بوشهر می تواند تامین کند. ظرفیت این کارخانه ها یکی 100 هزار تن و دیگری 200 هزار تن است که در مجموع با 300 هزار تن در واقع 50 درصد کود فسفاته کشور را استان بوشهر تامین می نماید که همین افزایش فراوری موجب کاهش قیمت کود فسفاته در کشور خواهد شد.

این مسئول ادامه داد:شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در راستای وظایفی که دارد مسئله آموزش کشاورزان را نیز برعهده دارد، همچنین آموزش کارگزاران و کارکنان که با سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی برنامه ریزی نموده ایم که بتوانیم هم از کودهای کشاورزی استفاده بهینه نموده باشیم هم کشاورزان آموزش های لازم جهت آزمون آب و خاک را بتوانند انجام دهند که بتوانند برداشت خوبی داشته باشند.

به زعم کارشناسان بخش کشاورزی اگر کودهای شیمیایی بامقدار کافی، به موقع و با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار بگیرد حداقل 30 درصد افزایش فراوری خواهند داشت و محصول باکیفیت تری خواهند داشت که در سال جهش فراوری می توانیم نسبت به سالهای گذشته افزایش فراوری خوبی را داشته باشیم. جلساتی با سازمان جهاد کشاورزی، مدیران شهرستان ها، مدیرعامل پتروشیمی، همچنین بازدیدهای دوره ای که از انبارهای کارگزاران انجام میگیرد از مواردی هستند که می توانند به ما در تامین کودهای شیمیایی یاری نمایند.

رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: قطعا هنگامی که افزایش قیمت اتفاق می افتد باعث می گردد محصول تقلبی و مشابه نیز به وجود بیاید ما در این راستا نظارت ها را بیشتر نموده ایم و با سازمان صمت، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و... جلسات متعددی داشته ایم به علاوه بازدیدهای دوره ای را همچنان انجام می دهیم و اگر مشاهده کنیم فروشنده کود های خارج از شبکه فراوری و توزیع می نماید و کارگزاران ما توزیع نماینده آنها نیستند آنها را به تعزیرات حکومتی معرفی می کنیم و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

شاپور رضایی افزود: سامانه حمل و نقل و توزیع نهادهای کشاورزی در کشور راه اندازی شده که از صفر تا صد کودهایی را که ما تأمین می کنیم و به کارگزاران تحویل می دهیم و کارگزاران به کشاورزان تحویل می دهند در آن سامانه ثبت می گردد و تعیین می گردد کودهای ما از صفر تا صد از کجا آغاز شده و نهایتاً کجا به دست کشاورز رسیده است.

وی همچنین گفت: دیگر اقداماتی که ما انجام داده ایم پیگیری تامین منابع اقتصادی برای کشاورزانی است که قدرت خرید ندارند و با هماهنگی بانک کشاورزی ما توانستیم کشاورز کارت را ایجاد کنیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم که به راحتی می توانند از کارگزاران، کود شیمیایی خریداری نمایند.

هر کشاورز معادل 20 میلیون تومان می تواند خرید انجام دهد به مدت یک سال،و به ازای هر هکتار، هر کشاورز می تواند دو میلیون تومان خریداری کند که سود آن 12 درصد می باشد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6850

به "تداوم خدمت رسانی به کشاورزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم خدمت رسانی به کشاورزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید