افتتاح 62 هزار میلیارد ریال طرح در مناطق آزاد و ویژه مالی

به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - قطار افتتاح طرح های ملی دولت دوازدهم با 94 طرح به ارزش 62 هزار میلیارد تومان، برای چهارمین بار به ایستگاه مناطق آزاد و ویژه مالی رسید.

افتتاح 62 هزار میلیارد ریال طرح در مناطق آزاد و ویژه مالی

به گزارش ایرنا، فردا پنجشنبه، 23 اردیبهشت ماه، در شصت و هفتمین برنامه افتتاح تدبیر و امید برای جهش فراوری، طرح هایی در استان های آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان با حضور ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری افتتاح خواهد شد که مربوط به سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه مالی پیغام و سلفچگان می گردد و برای حدود سه هزار نفر اشتغالزایی مستقیم را فراهم می نماید.

بر اساس این گزارش، در منطقه آزاد تجاری ارس 38 پروژه زیربنایی و صنعتی با ارزش سرمایه گذاری یک هزار و 784 میلیارد تومان و 3.7 میلیون دلار و اشتغالزایی برای 498 نفر به بهره برداری می رسد که شامل افتتاح پنج واحد الیاف کائولن، روغن مایع و شکلات و فرآورده های کاکائویی، 21 واحد صنعتی فراورینماینده انواع محصولات سلولزی، سرامیکی، لوازم برقی، مواد غذایی، پوشاک، مواد شوینده و شیمیایی، هفت واحد کشاورزی فراورینماینده شیلات، صیفی جات، گل و دام و طیور و پنج پروژه عمرانی و فرهنگی توسعه زیرساخت های صنعتی، ورزشی و انبارداری می گردد.

همچنین در منطقه آزاد اروند نیز هشت طرح فراوریی و زیربنایی به ارزش سرمایه گذاری یک هزار و 442 میلیارد تومان و 1.6 میلیون یورو در بخش خصوصی به بهره برداری می رسد که امکان اشتغال 907 نفر را به صورت مستقیم فراهم می نمایند و شامل افتتاح پست برق 400 مگاواتی و واحد جداسازی هوا (اکسیژن پلان) در شرکت فولاد دنیا آرا، واحد فراوریی قطعات و ملزومات انواع دستگاه های خودپرداخت (پایانه فروش آنلاین)، مرکز نوآوری اروند تک، یک مجتمع تجاری و یک سردخانه دو مداره و واحد صنعتی فراورینماینده تجهیزات الکترونیکی و کلید مینیاتوری، لوازم بهداشتی (عطر و ادکلن) می گردد.

همچنین 31 پروژه فراوریی، تجاری و خدماتی در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به بهره برداری می رسد که ارزش سرمایه گذاری آن ها یک هزار و 413 میلیارد تومان است و برای 657 نفر شغل ایجاد می نماید.

پروژه آماده سازی اراضی یک هزار و 200 هکتاری پتروشیمی نگین مکران، 28 واحد انبار و خدمات عمومی و اختصاصی، مجتمع تجاری رویال سنتر مکران و شروع به کار شبکه تلفن همراه مکران تِل از جمله مهم ترین پروژه های قابل افتتاح در چابهار است.

در منطقه آزاد قشم نیز افتتاح 10 طرح شیلاتی، بهداشتی، گردشگری و زیربنایی در دستور کار نهاده شده است که ارزش سرمایه گذاری آنها 418 میلیارد تومان و 21 میلیون دلار است و به طور کامل توسط بخش خصوصی تامین شده و برای 606 نفر فرصت شغلی ایجاد می نماید.

مهم ترین این پروژه ها افتتاح مجتمع پرورش ماهی در قفس با ظرفیت نهایی پنج هزار تن در سال و بهره برداری از 6 واحد فراوریی پرورش ماهی و میگو دیگر است که در مجموع هشت هزار تن ماهی و سه هزار و 680 تن میگو در سال فراوری خواهد نمود و دیوتی فری شاپ فرودگاه، 2 واحد فراوریی لوازم آرایشی و بهداشتی و فاز اول مجموعه اقامتی هتل سارینا در قشم به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین در مناطق ویژه مالی پیغام چهار طرح فراوریی و نیروگاهی با ارزش سرمایه گذاری 195 میلیارد تومان و 1.5 میلیون دلار و هفت میلیون یورو توسط بخش خصوصی افتتاح خواهد شد که شامل واحدهای فراورینماینده تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی، دارویی و غذایی، تجهیزات جانبی لوازم خانگی و نیروگاه فراوری برق کوچک می گردد و برای 125 نفر اشتغال به همراه دارد.

در منطقه ویژه مالی سلفچگان نیز سه طرح فراوریی و نوآوری از جمله واحدهای فراورینماینده انواع تجهیزات فلزی آشپزخانه، پالایش قیر، ضدیخ، گریس، نخ دندان و مسواک با حجم سرمایه گذاری 95 میلیارد تومان و 700 هزار یورو با اشتغالزایی 165 نفر به بهره برداری می رسد.

چهارمین دوره در یکسال اخیر است که قطار افتتاح پروژه های دولت دوازدهم به ایستگاه مناطق آزاد و ویژه مالی می رسد.

در نخستین گام بهره برداری از طرح ها در شهریورماه سال 99، 58 پروژه به ارزش سرمایه گذاری یک هزار و 580 میلیارد تومان و اشتغال چهار هزار و 412 نفر شروع شد و در گام دوم در دی ماه سال گذشته 60 پروژه به ارزش سرمایه گذاری 9 هزار میلیارد تومان و اشتغال سه هزار و 200 نفر افتتاح شد و در دوره سوم در فروردین 1400 نیز 39 طرح با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود پنج هزار و 42 نفر به بهره برداری رسید.

در مجموع سه دوره افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه مالی از سال 99 تا به امروز، 157 طرح با اعتبار 32 هزار میلیارد تومان و 12 هزار و 654 نفر اشتغال به بهره برداری رسیده است که با احتساب برگزاری دوره چهارم افتتاح ها مجموع سرمایه گذاری ها به 38 هزار میلیارد تومان، تعداد پروژه ها 251 و اشتغال نزدیک به 16 هزار نفر می رسد.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی روزهای گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و 13 منطقه ویژه مالی جدید تصویب شد و در دستور کار دولت نهاده شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7556

به "افتتاح 62 هزار میلیارد ریال طرح در مناطق آزاد و ویژه مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح 62 هزار میلیارد ریال طرح در مناطق آزاد و ویژه مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید