استفاده بیش از حد موبایل برای بچه ها چه خطراتی دارد؟

به گزارش مجله هاستفا، همه ما معتقدیم که با آمدن گوشی موبایل زندگی امن تر شده است. به عنوان مثال می توانیم در هر زمانی صبح یا نیمه شب از وضعیت کودک مان آگاه شویم. اما تنها کارایی گوشی موبایل این نیست. این ابزار بخش مهمی از زندگی کودک مان شده است به طوری که بچه ها روزانه بیشتر از 6 ساعت با موبایل وقت می گذرانند و نمی توانند بدون آن زندگی نمایند. دانشمندان و روانشناسان والدین را از عواقب این رفتار اخطار می دهند.

استفاده بیش از حد موبایل برای بچه ها چه خطراتی دارد؟

در ادامه با مسائلی که بچه ها مان به علت استفاده بیش از حد موبایل با آن ها روبرو می شوند آشنا شوید.

بعد از خواندن این مطلب گوشی موبایل کودک تان را دور نیندازید بلکه ابتدا با او صحبت نموده و قوانینی برای او در نظر بگیرید.

به روابط کودک و والدین آسیب می رساند

روابط بین کودک و فرزندان بسیار مهم است و همانطور که روانشناسان می گویند گوشی موبایل می تواند به این رابطه آسیب برساند. درست است که تمام روز را زیر یک سقف زندگی می نمایند اما با اعضای خانواده صحبت نمی نمایند و هیچ توجهی به اتفاقات داخل خانه ندارند.

منجر به حساسیت زدایی می گردد

گوشی های موبایل دروازه ای به تمام جهان هستند. درست است که ابزارهای زیادی در فضای مجازی وجود دارد که می توانیم در زندگی به کار ببریم اما این وسیله جنبه های منفی نیز دارد که سرشار از خشونت و احساسات منفی دیگر است. استفاده بیش از حد از این ابزار منجر به کاهش حساسیت کودک می گردد و باعث می گردد کودک این رفتارهای منفی را به عنوان یک رفتار نرمال برای حل مسائل بپذیرد.

از مهارت های اجتماعی جلوگیری می نماید

نوجوانان امروزی کمتر تمایل دارند از خانه بیرون رفته و به دنبال روابط اجتماعی باشند. و نیازی به این کار نمی بینند زیرا می توانند با یک کلیک کردن دوستان زیادی پیدا نمایند. گوشی های هوشمند راه دوست یابی را برای آن ها بسیار آسان نموده است. به همین دلیل وقتی وارد جهانی واقعی می شوند با مسائل اجتماعی زیادی روبرو می شوند.

منجر به اضطراب و افسردگی می گردد

جامعه روانشناسی بریتانیا ثابت نموده اند که علت اضطراب، افسردگی و بسیاری از مسائل مربوط به سلامت ذهن می تواند استفاده از موبایل باشد. بنا بر چند دلیل: کودک دائما تحت فشار است که هر لحظه در دسترس باشد به علاوه از نظر عاطفی و احساسی درگیر فضای مجازی می شوند. از همه مهم تر این که نمی توانند مرز بین جهانی واقعیت و جهانی مجازی را درک نمایند.

روی کیفیت خواب کودک تاثیر می گذارد

کیفیت خواب کودک با نوع استفاده او از گوشی های موبایل مرتبط است. و استراحت و خواب کمتر دلیل بسیاری از مسائل سلامتی و رفتاری بچه ها است. به عنوان مثال انجام ندادن تکالیف مدرسه، رفتارهای خطرناک، و عملنمودهای شناختی ضعیف. نباید فراموش کنید که کودک باید به اندازه کافی استراحت کند تا انرژی کافی برای فعالیت های روز بعد را داشته باشد.

عامل چاق شدن کودک

همانطور که محققان گفته اند استفاده زیاد از موبایل باعث چاقی می گردد. زیرا بازی ها و فعالیت های فیزیکی کودک کمتر و مصرف شیرینی جات و خوراکی های شیرین بیشتر.

منجر به مسائل رفتاری می گردد

استفاده زیاد از موبایل باعث بروز نشانه های بیش فعالی می گردد. این مشکل منجر به فقدان ارتباط عاطفی و اجتماعی با والدین، دوستان و مردم دیگر می گردد.

منجر به عدم شادی کودک می گردد

طبق تحقیقات صورت گرفته بچه های که زمان بیشتری را با گوشی موبایل می گذرانند نسبت به بچه ها دیگر کمتر شاد هستند. زیرا ارتباطات مجازی هرگز جایگزین ارتباطات واقعی با خانواده و دوستان نمی گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: بدونیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 941

به "استفاده بیش از حد موبایل برای بچه ها چه خطراتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده بیش از حد موبایل برای بچه ها چه خطراتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید