اثرات بلوغ زودرس یا دیررس در نوجوانان

به گزارش وبلاگ چارلز، تهران (پانا) - عضوشورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در بسیاری از کشورها سطح دانش و آگاهی نوجوانان در دوران بلوغ، سطح پایینی گزارش شده است، گفت: در کشور ما به دلایل فرهنگی بیشتر نوجوانان، به ویژه دخترانِ نوجوان اطلاعات صحیحی در خصوص تغیرات جسمی، جنسی و روانی ناشی از بلوغ ندارند و چه بسا با کسب اطلاعات از منابع غیرمعتبر و غیرموثق در زندگی خانوادگی خود دچار مسائل متعددی می شوند و در نتیجه از سلامت عمومی خوبی در این دوران برخوردار نیستند.

اثرات بلوغ زودرس یا دیررس در نوجوانان

به گزارش ایسنا، فریبرز درتاج، همزمان با روز نوجوان درباره سطح مطلعی نوجوانان از بهداشت بلوغ اظهار کرد: نوجوانان در سیستم آموزشی همچون حلقه های مفقود شده ای به فراموشی سپرده شده اند. نوجوانان در تلاطم انواع مسائلِ جسمی، اجتماعی و روانی ناشی از بلوغ قرار می گیرند که اگر مورد حمایت نباشند و اگر مطلعی های لازم به آنها داده نگردد، صدمات جبران ناپذیری به نسل آینده وارد می گردد.

رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران ادامه داد: آموزش بهداشت دوران بلوغ می تواند در سه سطح خانواده، مدرسه و آموزش همگانی با هدف ایجاد تغییرات رفتاری مثبت، افزایش مطلعی و یاری به افراد برای دستیابی به سلامت روان انجام گردد. همچنین آموزش بهداشت بلوغ در مدارس فرآیندی است که می تواند جهت تقویت مهارت، مطلعی و توانمندسازی به منظور افزایش سلامت نوجوانان گام بردارد.

اهمیت آموزش بهداشت بلوغ در نظام آموزشی

درتاج معتقد است که آموزش و پرورش نقش خود را تنها در پیروز شدن نوجوان در تحصیل و یاد دریافت محتوای کتاب درسی منحصر می نماید، درحالی که نوجوانان حق دارند بدانند که بلوغ چیست و چه تغییراتی در انتظار آنهاست، از این رو با توجه تأثیرپذیری نوجوانان از آموزش در نهاد مدرسه، وظیفه معلمان و اولیاء مدرسه است که آموزشهایِ لازم را در این زمینه فراهم نمایند و به سوالات آنها پاسخ معقول دهند .

این هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اهمیت آموزش بهداشت بلوغ را به نحوی می داند که بسیاری از مسائل جسمانی، روانی، اجتماعی و رفتارهای ناسالم دوره نوجوانی نظیر ازدواج های ناپیروز، حاملگی های پرخطر و... ناشی از عدم مطلعی از بهداشت بلوغ است. همچنین رشد در دوره نوجوانی شامل سه سطح جسمانی، روانی و اجتماعی است که احتیاج است نوجوان در هر سه سطح به بهداشت بلوغ برسد.

اثرات بلوغ زودرس و دیررس در نوجوانان

وی با اشاره به بلوغ زودرس، به موقع و دیررس ادامه داد: افرادی که بلوغ به موقع را سپری می نمایند، نسبت به دو گروه دیگر، شرایط مساعدتری دارند. آن ها همزمان با تعداد زیادی از دوستانشان وارد این شرایط می شوند و درنتیجه احساس تنها نبودن در این تغییرات را تجربه نمی نمایند.

به گفته درتاج، اگرچه بلوغ زودرس برای پسران، یک نکته مثبت تلقی می گردد و رسیدن هرچه سریع تر به اندامی مردانه برایشان به مثابة دستیابی به یک امتیاز در میان همسالان است، اما تغییر اندام از حالت بچگانه به شکلی زنانه در میان دختران، موضوع چندان مطلوبی نیست، از سوی دیگر بلوغ دیررس برای دختران، اگرچه به لحاظ جسمانی نکته مثبتی است، بااین حال یکی دیگر از امتیازاتی که دارد، پختگی و توانایی بیشتر در درک شرایط و مراقبت از بهداشت خود، در مقابل شرایط جدید بدنی است. اما پسران، در شرایطی که دیرتر از همسالان خود به بلوغ برسند، معمولاً فشار بسیاری را از جانب دیگران دریافت می نمایند و این مسئله می تواند زمینه ساز مسائل روحی بسیاری برای نوجوانان باشد.

عضوشورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر تاثیر تغذیه مناسب بر بلوغ جسمانی نوجوان اضافه نمود: در این دوران لازم است اطرافیان نوجوان از تمرکز، توجه و اظهارنظر در خصوص تغییرات فیزیکیِ نوجوان اجتناب نمایند چراکه با شروع تغییرات جسمی، معمولاً توجه اطرافیان و به ویژه خود نوجوان، نسبت به این مسئله چند برابر خواهد شد.

افزایش تنش های روانی در دوران بلوغ

رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران در خصوص بلوغ روانی نوجوانان معتقد است که کوشش در جهت سازگاری با تغییرات، حجم زیادی از انرژی روانی فرد را درگیر خود می نماید و به تبع آن، میزانی از تنش و فشار روانی را وارد زندگی وی می نماید. به همین دلیل، نوجوانی و سازگار شدن با تغییر شرایط از کودکی به بزرگسالی، معمولاً با استرس و تنشی درونی همراه است. فشار روانی ناشی از شرایط موجود، ممکن است به صورت خشم و پرخاشگری نسبت به دیگران بروز پیدا می نماید.

وی اضافه نمود: همچنین، جست وجو برای پیدا کردن ارزش هایی که فرد به آن ها پایبند باشد، در این دوران باعث می گردد که اطرافیان احساس نمایند، نوجوانان بی ثبات شده اند. آن ها ممکن است یک روز اعتقاداتی را عنوان نمایند و مدتی بعد، برخلاف آنچه گفته بودند رفتار نمایند.

هویت متزلزل در دوران نوجوانی

درتاج درباره بلوغ اجتماعی نوجوانان ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در بهداشت بلوغ بعد اجتماعی اهمیت دارد، مسئله هویت است. بر اساس نظریه روانی- اجتماعی اریکسون زندگی انسان 8 مرحله دارد که مرحله پنجم یعنی مرحله نوجوانی را، بحران مربوط به هویت در برابر سردرگمی نقش، نامگذاری نموده است. از نظر اریکسون هنگامی که فرد در چهار مرحله زندگی از رشد سالمی برخوردار باشد، در سرانجام کودکی، به احساس استمرار و ثبات نسبی شخصیت دست پیدا می نماید اما با شروع مرحله پنجم یا نوجوانی، بحران های چهار مرحله قبل احیا می شوند و در نتیجه، هویت فرد متزلزل میگردد.

وی گفت: همچنین نوجوانان بیشتر تمایل دارند که در کنار دوستان و همسالان خود باشند و به قوانین گروه دوستی احترام بگذارند تا اینکه در کنار خانواده بوده و از اصول درون خانواده تبعیت نمایند. این امر تا حدود زیادی به این خاطر است که در این دوران، نوجوانان در جست وجو برای تشکیل هویتی مستقل هستند و درنتیجه به تمامی ارزش ها و قوانین با نگاه شک و ارزیابانه توجه می نمایند، تا بتوانند بعضی از آن ها را به عنوان اصول برای خودشان در نظر بگیرند.

نقش والدین در این میان چیست؟

این روانشناس گفت: والدین وظیفه دارند هر چه بیشتر با نوجوان خود ارتباط داشته باشند. یکی از مؤلفه های مهم برقراری ارتباط با نوجوانان، یاری به آنها برای درک آنچه در پیش رو است، می باشد. شرحِ چگونگی تغییرات سریع بدن به آنها یاری می نماید که در روبرو با این تغییرات کمتر غافلگیر شوند و اضطرابشان کاهش پیدا کند. همچنین صحبت در خصوص بلوغ یا مسائل جنسی نباید به یک مکالمه ختم گردد، بلکه در طول چند سال و به طور مستمر و دلسوزانه باید انجام گردد. اگر والدین خودشان شرایط این مکالمات را ندارند، از شخصی معتمد و مطلع یاری بگیرند که این صحبت ها را با فرزندشان داشته باشد.

وی با بیان اینکه صحبت صریح با نوجوان می تواند چالشی برای والدین باشد، ادامه داد: فراتر از تغییرات جسمی، والدین می توانند مکالمه ای راجع به تغییرات اجتماعی و سبک زندگی که در نوجوانی ایجاد می گردد، داشته باشند، مثل مکالمه در خصوص عواقب تصمیمات مهم که می تواند یک نوجوان را ترغیب کند تا در انتخاب خود فکر کند.

این روانشناس در سرانجام تاکید نمود: مطلعی بخشی و آموزش در رابطه با بهداشت بلوغ به نوجوانان، امری لازم است چراکه دوران نوجوانی بر باقی سال های زندگی تأثیر زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اثرات بلوغ زودرس یا دیررس در نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات بلوغ زودرس یا دیررس در نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید