آمادگی بانک مرکزی برای کمک به دولت از طریق عملیات بازار باز

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران: رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز برای کمک به دولت در مواجهه با مسائل و کمک به رشد اقتصاد است.

آمادگی بانک مرکزی برای کمک به دولت از طریق عملیات بازار باز

به گزارش خبرنگاران عبدالناصر همتی روز جمعه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: درجه اثرگذاری هر سیاست مالی بستگی مستقیم به ابزارهایی دارد که در اختیار سیاست گذار است.

وی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته، بانک مرکزی با شناخت و آگاهی از دستاوردهایی که بانک های مرکزی دنیا در مدیریت سیاست پولی و ارزی داشته اند، بصورت پیوسته مجموعه ای از ابزارها را طراحی و پس از تصویب مراحل قانونی در سبد ابزارهای خود قرار داد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هدف از این ابزارسازی، کنترل نوسانات مالی، کنترل تورم و کمک به رشد پایدار مالی بوده است.

همتی گفت: در شرایط سخت، بانک های مرکزی دنیا در خط مقدم قرار دارند و با کاهش نرخ های بهره و خرید اوراق دولتی به کمک سیاست گذاری مالی آمده و به نجات اقتصاد کمک می کنند.جهت انجام این دو از طریق کریدور نرخ سود بین بانکی و اجرای عملیات بازار باز است.

رییس کل بانک مرکزی نوشت: خوشبختانه این دو ابزار پولی نه تنها در سال گذشته طراحی شد، بلکه عملیاتی نیز شد. هر چند برخی برنبودآمادگی پیش شرط ها تاکید می کردند، ولی امروز معین شده که برنامه بانک مرکزی به موقع و به درستی طراحی و اجرا شده است و همان ناقدان نیز امروزه خود، خواهان استفاده بانک مرکزی از این ابزارها هستند.

وی ادامه داد: دولت با انتشار اوراق، نه تنها می تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به اصلاح ترازنامه بانک ها نیز کمک می کند.

همتی تاکید کرد: بانک مرکزی، آماده ادامه حضور فعال در بازار بین بانکی و مدیریت نرخ سود بین بانکی و نقدینگی است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3451

به "آمادگی بانک مرکزی برای کمک به دولت از طریق عملیات بازار باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی بانک مرکزی برای کمک به دولت از طریق عملیات بازار باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید